Plocka fram Nicke Nyfiken (och se himlen)
De senaste tio dagarna har jag varit i Frankrike och kanalbåtat runt lite varstans mellan Dijon och Lyon. Jag har sluppit kolla mejlen, skrotat stressen och sagt nej till kraven. Men tänkt har jag gjort, och sakta gått ner för landning i ett par slutsatser. Kanske är slutsatser fel ord; det låter så avgjort och färdigtänkt, som en punkt efter påståendet. Kanske är tankarna mer som kommatecken; de gör det möjligt att kuta vidare med stafettpinnen. Men låt oss nu börja springa.
Jag har funderat kring nyfikenhet. Den kan ta dig vartsomhelst och hur långt som helst. När jag träffade Göran Åkestam frågade jag honom hur man blir en duktig copywriter. Han svarade: Var nyfiken på allt och alla. Därför: var frågig, vetgalen och Nicke Nyfiken. Fråga varför det heter si och så och hur det kommer sig att himlen är blå. Riv gränserna kring dina intresseområden, och se hur fantastiskt mycket som finns att undra och förundras över.
Plocka fram apan
Barn älskar att fråga varför. De kan fråga varför tjugo gånger på rad utan att tröttna (fråga deras föräldrar om du inte tror mig). När man slutar att vara barn struntar vi (jag skriver vi eftersom detta är en våldsamt utspridd epidemi) att vara Nicke Nyfiken. Vi tappar vår vetgirighet någonstans längs vägen. Eller kanske tappar vi den inte, utan gömmer bara skickligt undan den någonstans inom oss. För är man vuxen ska man förstå, ha koll och fatta grejen – även om man inte alltid riktigt gör det. Konstig inställning egentligen, tycker jag, och jag tror att du håller med. Kanske bättre då att vara ärlig, plocka fram den lilla vetgiriga apan och få reda på sådant som du inte visste. Ingen kommer nämligen att tacka dig för att du inte frågade.
Höj räntan
Den som är nyfiken kommer med tiden också att bli rätt kunnig. Det säger sig självt. Räntan stiger i kunskapsbanken om man undrar vad företaget YIT (Yleinen Insiniööritoimisto) arbetar med*, hur det kommer sig att man gör rep av cannabis-örten** och frågar varför man på den franska Carrefour datummärker matkassarna**.
Se himlen
Att bunkra upp med kunskap är spännande, men ganska fattigt om den inte används till någonting vettigt. Jag tror att det är riktigt att se fakta och åsikter som pusselbitar. De kan i sig vara intressanta, och kan passas ihop med de pusselbitar som ligger närmast. Men det är först när man får ihop helheten, kan överblicka sambanden och ser den blå himlen som det börjar bli riktigt användbart. Mycket – men knappast allt – här i världen hänger faktiskt ihop, mer eller mindre hårt sammanflätat. Nyfikenheten kan få dig att upptäcka hur.
Några pusselbitar
* Finska YIT finns i Sverige sedan 2001 och har runt 4 000 anställda. De erbjuder eltjänster (installerar och underhåller elanläggningar), klimattjänster (bygger ventilations- och kylsystem) och rörtjänster (skapar industriella installationer av fjärrvärme, försörjningssystem och sprinklers).
** Hampa är en snabbväxande ört som kan bli upp till två meter hög. Förutom att den har narkotiska egenskaper (cannabis) används växtens fibrer som råmaterial vid tillverkning av rep. Hampan är skonsamt för händerna och står emot tid och vind. Därför är bland annat klätterrepen i gymnastiksalar tillverkade av detta material.
*** Carrefour är en stor fransk livsmedelskedja. I kassan skriver personalen dagens datum och sin signatur på samtliga plastkassar som köps. Nästa gång man handlar kan man ta med samma kasse, och slipper då betala för den igen. Efter att man har fått nio (!) datumstämplar får man en ny kasse.