Reklamen har förbrukat förtroendet

Och den har sig själv att skylla. Genom att skrika och viska och inte ta folk på allvar har reklamen lagt snaran om sin egen hals. Det finns många bovar som borde ställas till svars för att dag ut och dag in rasera förtroendet för en hel bransch, men det är svårt att rangordna dem.

image184
Vrid på huvudet om du vill se vem han är. Vrid tillbaka huvudet om du håller med mig om detta:

Att de som skapar de klockannonser som hamnar i tidningen hör alla gånger dit. Och de lider av det motsatta problemet: de tar sig själva på oproportionerligt stort allvar. Grabba tag i vilken, någorlunda exklusiv, tidning som helst ur hyllan och du kommer att bläddra (förbi) annons på annons som vill sälja dig en klocka med samma tomma blaha-blaha-argument. Det kvittar lika om avsändaren heter IWC, Rolex, Tag Heuer, Patek Philippe eller Mont Blanc; de gör alla på samma sätt: visar klockan, klämmer in en kändis, skriver en text som är som spott i ansiktet och trycker dit logotypen i hörnet. Det är klart och det är enkelt och det förflyttar inte deras varumärke en centimeter i någon riktning. Och är det kanske det som är meningen; att bevara traditionen och upprätthålla fasaden? Att fortsätta att göra som de alltid har gjort?

Rena lögner
Och letar du efter floskler hittar du dem här. Allesammans och allihop. Ett klockmärke – som ska vara tacksamma att jag glömt bort vilket – basunerade för något år sedan ut att "klockan säger mest om vem du är". Verkligen? Verkligen inte! Och Patek Philippe menar att du egentligen inte äger deras klocka (om du nu äger en), "you merely take care of it for the next generation." Äh, lägg ner.

Någon?
Kan ingen göra någonting annorlunda, något med hjärta och känsla som gör att jag vill köpa just den där dyra klockan, istället för att behöva känna att avsändaren tror att jag går på precis vad som helst? Vem gör det som sticker ut? Och vad tycker du?

***

Hugh MacLeod
, serietecknare och före detta copywriter, kastar sin vassa penna mitt i prick här:

image185

Och om konsumenten dejtade reklamen skulle det förmodligen sluta såhär.