Du gröna nya bil

image203

Renault vill vara en miljövänlig biltillverkare. Därför introducerade man under våren 2007 miljöbilskonceptet Renault eco2. Nu kommer Mégane Flex Fuel, deras första etanoldrivna bil på den svenska marknaden. Helt i rätt tid, kan man tycka, men också aningen sent. Många är de biltillverkare som börjat köra längs den gröna linjen. Låt oss titta närmare på en av annonserna. Bakom kampanjen står informationsavdelningen för Renault Sverige.

Copyn
Rubrik: Färska grönsaker

Svarta avgaser, svart asfalt och svart metallic. Eller gröna landsvägar och grön bil. Ja, det miljövänliga sitter ju inte i lackfärgen men varför inte släppa in mer grönt i tillvaron. Vårt bidrag är miljöbilen Mégane Flex Fuel som körs på E85 bioetanol. Den ger då 70-80 % mindre utsläpp av fossil koldioxid än vid bensindrift och får en miljöbilspremie från staten på 10.000 kronor. Men Mégane Flex Fuel har inte bara miljön i tanken. Den är tillverkad i en miljöcertifierad anläggning och kan återvinnas till minst 95 %. Välkommen till din Renaulthandlare för en närmare titt och provkörning. Bilen finns med 13 olika lackfärger. Alla garanterat lika gröna.

Korta reflektioner
Det här känns övertydligt, närmast Ö-V-E-R-T-Y-D-L-I-G-T. Rubriken konstaterar det som bilden visar (färska grönsaker). Och jag nästan hör arbetsgruppen överlägga: "Det är bra: vi visar en grön bil, och en grön paprika och en grön gurka. Och så skriver vi 'Färska grönsaker' och grönfärgar ordet 'grön'. Då går det ju inte att misstolka budskapet." Och jag kan bara hålla med. Det här fattar man. Flera gånger om. Och det är ingen komplimang.

Rubriken ska fånga läsaren. Den första meningen ska leda läsaren vidare. Här känns den första meningen tung och ofullständig. I bidraget till "mer grönt i tillvaron" finns heller ingenting unikt, och ingenting som inte redan sagts förut. Många bilar får idag en miljöbilspremie för att de ger minskade utsläpp. Att större delar av bilen kan återvinnas är inte heller det sensationellt (2015 ändras till och med den lagstadgade gränsen från 85 till 95 procent). Och när man klämmer till med klyschiga "miljön i tanken" vill jag faktiskt sluta läsa. Det bästa i texten har man sparat till sist: det faktum att alla Mégane Flex Fuel, oavsett lackfärg, är gröna. Där finns ett frö till någonting större, och det är synd att man inte tagit tillvara på det. Eller har tänkt annorlunda från första början.

(Ni som läst bloggen ett tag vet att jag inte är mycket för att ohämmat kritisera. Jag vet att det ibland är svårt att skapa reklam och att det ibland är lätt. Men att lyfta fram och analysera både bra och dålig reklam är viktigt för att utveckla sitt eget skrivande och tänk. Det tror jag. Att Renault i det här fallet inte gjort bättre ifrån sig förvånar mig.)

Har jag fel? Är detta i själva verket en lysande annons, som säljer bilen och lyfter varumärket på ett enastående sätt?

Läs mer
Please copy me: Plötsligt bryr sig alla om miljön
Please copy me: SJ och King sätter bollen i krysset
Please copy me: Västtrafik-effekten räddar världen

Missa inte ett besök på Sveriges miljöbilsportal.