Detta krävs för att bli copywriter
Niklas Hellerstedt är 33 år och copywriter i Göteborg. I dag driver han egna reklambyrån Hellerstedt design & reklam. För tre år sedan läste han copywritingkursen vid Berghs School of Communication i Stockholm. Och fick då i uppdrag att sammanfatta de kunskaper och egenskaper en copywriter behöver ha. Hans närmast heltäckande svar är väl värt att läsa:
Den intresserade copywritern
En förutsättning för att lyckas som copywriter är att vara kunskapstörstande. Att ständigt vilja förbättra sin allmänbildning, och samtidigt ha viljan att gå på djupet och analysera vilka ämnen som än dyker upp. Att ha viljan att läsa och viljan att jaga fakta.
Läs också
– Bästa utbildningarna för copywriters 2017/2018
– Bästa böckerna för blivande copywriters
– Vad är och gör en copywriter? – ur Sälj det med ord (konsten att skriva reklam)
– UX-writing – allt du behöver veta om den nya rollen för copywriters
Den fria copywritern
En copywriter behöver våga tänka fritt, nytt och annorlunda. Gränser för fantasi och kreativitet bör vara utsuddade sedan länge.
Den noggranna copywritern
Gör om, gör om, gör om… Som copywriter måste man ha tålamodet att vända och vrida på formuleringar och ordval, tills den perfekta kombinationen uppenbarar sig där framför en efter etthundratrettionio tidigare försök.
Den lugna copywritern
Som copywriter är det viktigt att inte bli apatisk och stel i fantasin när klockan går mot deadline och idétorkan är som torrast, utan se det som en utmaning med fortsatt fokus på uppgiften. Eller kanske ännu bättre, varför inte våga sätta sig och läsa en bok och låta pulsen gå ner i stället för upp?
Den erfarna copywritern
Det är definitivt ingen nackdel att ha en bred och till och med brokig bakgrund. Jag tror, för att bara ta några till synes oviktiga exempel, även att arbete som diskplockare eller trädgårdsanläggare i Australien kan vara användbara erfarenheter i jobbet som copywriter.
Den samarbetande copywritern
Att vara ödmjuk inför uppgiften, lyssna och se det kunden ser, känna och förstå omvärldens motiv är viktiga egenskaper. Likaså att inte säga upp sig bara för att det är art directorn som kläcker ur sig de ord som man själv har letat efter i flera dagar, utan finna sig i det och gilla att man arbetar i en kreativ miljö.
Den skrivkunnige copywritern
Jag glömde nästan att talangen, sinnet och intresset för språket i sig är en av de viktigaste grundstenarna hos en copywriter.
Niklas: tack för att jag fick låna dina kloka ord från niklas.hellerstedt.com
Vilka tycker du är de viktigaste egenskaperna och kunskaperna för att bli en duktig copywriter?