
Roygalan: Här kan du se alla de tio nominerade reklamfilmerna (och rösta på den som är bäst).
Jag röstar på IQ-filmen Säg emot. Den har en stark dramaturgisk berättelse, ett vackert bildspråk och en rakt budskap (och spegla också alkoholens goda sidor). Vilken film får din röst?
Uppdatering 071019 23.40
Vinnarna
Reklamfilmen Säg emot (IQ) vann guld för Bästa reklamfilm 2007. Produktionsbolag: Mfl; regissör: Joachim Trier; reklambyrå: Forsman&Bodenfors; copywriter: Anna Qvennerstedt.
Filmen Spegeln (Anorexi Bulimi Kontakt) vann Folkets pris. Produktionsbolag: Hobbyfilm Stockholm; regissör: Oskar Bård; reklambyrå: TCB Stockholm, Grey Stockholm; creative Director: Martin Stadhammar. Totalt röstade 2 000 personer.
De båda eSSen (Saab & SEB) får mina röster om det gäller att applicera en gripande/passande ”trudelutt” till en film. Men jag måste dock gå på filmerna med bollarna (den ena avslutas med en boll), där objektet i fråga tar åskådaren igenom hela handlingen på ett så tydligt sätt att det inte går att ta miste på vad det handlar om. Och för att särskilja på dessa två så är det inte mer än passande att avsluta med att säga: ”Ja, #¤&%?-säsongen är här!”
Well done, F(aceman) & B(ookingfors)!
Lätt förvirrat (och förvirrande) inlägg, Tevel. Jag är nog fortfarande inte helt klar över vilken film som verkligen fick din röst, haha.
hehe, kryptisk kommunikation kallas det. hur som helst så röstade jag på förkylningssäsongen.
Förkylningsakuten for the win!
Eller IQ-reklamen. Du ligger bakom blablabla…Den är bra.
Jag ville rösta på Apotekets ”The Cold”, men fick avstå p g a särskrivningen i logotypen.
Nja, det var väl knappast en reklambyrå som fick priset. Roy är produktionsbolagetns tävling och fest.
Mattias. Jag vet varför du gillar IQ-filmen.
Pether: Du har rätt. Det är produktionsbolaget som får priset. Jag tycker dock att det var intressant att två byråer stod för 80 % av nomineringar i Folkets pris-klassen. Och förmodligen har väl den kreativa idén till filmen skapats av reklambyrån. Eller har jag fel?
lord Fredruk: Och jag vet varför du (egentligen) gillar förkylningsfilmen.
vill bara berömma din intresseväckande blogg!
läser just nu en kurs i marknadskommunikation och inspirerades mycket av ditt urval av annonser och dina kommentarer!
🙂
C: Stort tack för ditt beröm. Det värmer och ger mig en extra skjuts i arbetet med bloggen. Det kan behövas nu när min största fiende heter Tidsbrist.
Lycka till med kursen!