Orättvist och knorrlöst bland eko-dryckerna
Allt, allt, allt ska vara ekologiskt nuförtiden. Bananerna ska vara ekologiska. Och mjölken. Ja, till och med vinet på Systembolaget är ekologiskt nu. Och rättvisemärkt. Det argentinska vinet Ecologica marknadsförs med annonser i kvällspressen. Och de där annonserna hade varit som alla de andra om det inte vore för rubriken. Avsändaren är ekovin.se/Giertz Vinimport.
Rubriken
Ingen verkade märka det orättvisa, så vi började märka det rättvisa.
Kort reflektion
Den här rubriken sätter sig, är finurlig och högst relevant. Håller du med?
***
Också Arla satsar stenhårt för att utöka och marknadsföra sitt ekologiska sortiment. I den nya kampanjen, som ska "värna företagets position som ett starkt ekologiskt alternativ", ingår reklamfilmer, tidningsannonser, stortavlor och webb. Copywriter är Maria Rosén. Tyvärr tycker jag att kampanjen saknar både udd och finess. Den kreativa knorren syns inte till. Läs här:
Copyn
Rubriken: Ekologiskt, en naturlig utveckling
En gång kallade vi vår ekologiska mjölk för "framtidens mjölk". Mycket har hänt sedan dess och idag har vi Sveriges största ekologiska sortiment med mjölk och andra goda mejeriprodukter. För oss på Arla är mer ekologisk mjölk en naturlig utveckling. Ekologiskt betyder naturligare mat och mindre påverkan på vår miljö. Idag mjölkar 300 Arlabönder ekologisk mjölk och vi vill bli många fler. Därför ska vi skapa förutsättningarna för att ännu fler bönder ska kunna bli ekologiska. Ju fler ekologiska bönder, desto mer kan vi bidra till ett hållbart jordbruk och en rik biologisk mångfald.
Korta reflektioner
Lockar rubriken dig att läsa texten? Nej, inte mig heller. Den känns hopplöst tillplattad. Tyvärr är texten lika slätstruken och "duktig", och jag blir verkligen inte klok på vem den är tänkt att kommunicera med. Hursomhelst är jag övertygad om att Arla kan bra mycket bättre än så här. Vad tror du?