Tre Schumacher-tips till dig som vill bli copywriter
Björn Schumacher är copywriter och creative director på reklambyrån SWE i Stockholm. Han är femte mannen till rakning i intervjuserien Copywritermötet*. Den 14 januari kan du läsa intervjun med honom här på Please copy me. Men redan nu ger Björn tre skarpa tips till dig som är ung och vill lyckas som reklamskribent. Och föreslår att reklamlegenden Jan Cederquist blir nästa man att intervjua. Men först: tipsen!
Brinn!
"Var nördigt intresserad av reklam. Var strået vassare än alla andra (och strunta i vad de tycker om det). Och misströsta inte; om du har någonting viktigt att tillföra i den här branschen kommer någon förr eller senare att upptäcka det – och ge dig jobb."
Förkovra dig!
"Inspireras av de gamla reklamrävarna. Stirra dig inte blind på de reklamskapare som är på tapeten idag, utan undersök vilka de i sin tur har inspirerats av. Gör inte världen så liten. Kolla på mycket reklam. Titta på film. Läs böcker. Och jobba ett tag som taxichaufför eller servitris; det hjälper dig att förstå hur människor fungerar."
Lär dig tåla motgångar!
"Se till att gå på nitarna medan du ännu är ung och är stark. Då klarar du dem som bäst. Res dig upp och fortsätt."
* Tidigare har Göran Åkestam, Filip Nilsson, Lasse Collin och Fredrik Olsson intervjuats i Copywritermötet.