Charmig kampanj för Copyakuten
Göran Åkestam, Kalle Widgren och Philip Frendberg svarar om du ringer.
Den 2 april är det Guldskriftseminarium på Rival i Stockholm. Då kommer Sean Thompson, creative director och Peter Albores, copywriter för Adidas på 180 Amsterdam. Och då kommer många av landets reklamskribenter. Åkestam Holst har gjort en charmig liten kampanj för att förenkla tillvaron för de art directors som den eftermiddagen blir utan parhästar. Avsändaren är Citypaketet. Annonsen i Resumé kompletteras med en inbjudan till copywriters och ett dr till art directors (bilden ovan).
Copyn
Rubriken: Kära Art Director, vi tänkte låna din copywriter ett tag. I utbyte kan du få Anna Qvennerstedt.
Onsdag 2 april kommer din copywriter att vara på guldskriftseminariet på Rival för att lyssna på Sean Thompson, Creative Director och Peter Albores, copywriter för Adidas på 180 Amsterdam. Det innebär att du som art director måste överleva utan din parhäst under några timmar, men det finns support att få.
Nu öppnar Copyakuten. Vi erbjuder jourhavande copywriters för alla typer av reklamtexter. Välj mellan fem välmeriterade copywriters som behärskar allt från den ädla rubrikkonsten till längre brödtexter och nymodiga taglines.
Tjänsten är kostnadsfri och linjen öppen mellan klockan 15.00 och 19.00 onsdag 2 april. Tveka inte att ringa.
Tel: 020-12 11 34
(Känner du ångest inför att separeras från din copywriter är du förstås också välkommen till guldskriftseminariet. OSA till guldskrift@reklam.se senast 31 mars.)
Gör rätt, gör rätt
Här har arbetsgruppen gjort två saker rätt (minst). För det första: man har tänkt ett steg längre. Man har förstått att innebörden av ett seminarium för copywriters blir villrådiga art directors. Och för det andra: man har haft modet att vända sig till dessa art directors istället för direkt med den mer självklara målgruppen. Det blir kul – och i det här fallet väldigt branschintern – kommunikation.
—————————————————————————
Hej, Hanna Björk, copywriter* på Åkestam Holst. Är det här på riktigt?
– Ja, det är på riktigt. Det går att ringa till dessa copywriters mellan klockan 15 och 19 den 2 april.
Vilka copywriters jobbar på akuten?
– Anna Qvennerstedt, Göran Åkestam, Kalle Widgren, Maria Fredriksson och Berghsstudenten Philip Frendberg.
Varför är inte alla dessa duktiga copywriters på Guldskriftseminariet istället för att sitta och prata i telefon med konkurrentkreatörer?
– Dessa fem copywriters var generösa och storsinta nog att offra seminariet för att ställa upp för en hel bransch så att fler copywriters får möjlighet att besöka seminariet. Mycket fint av dem tycker vi.
* Arbetsgruppen i övrigt: Nico Hasselström, projektledare; Lars Holthe och Jesper Holst, AD; Petter Hanberger AD-ass; Anna Nolendorfs, projektledare; Mattias Rudh, fotograf och Torbjörn Krantz, original.
***
En liten – men ack så viktig – språkpetitess: varför i hela världen skriver de Art Director och Creative Director med inledande versaler? Det bör vara art director och creative director. Precis som copywriter. Och bonde.
***
Anmäl dig till Guldskriftseminariet hos Sveriges Reklamförbund.
Läs också
Not another planning blog: Reklampaus