En bok att springa långt för
Brevbäraren får trycka in paketet genom inkastet. Jag ser det studsa mot hallmattan och störtar fram för att fånga det i luften. Min adress står handskriven på det bruna paketet. Jag klämmer och anar hårda pärmar. Jag sliter bort pappret och håller upp boken. Jag har letat länge. Ett antikvariat i lilla Hargshamn hade den: Guldägg & beska droppar av Sören Blanking.
Sören Blanking är – i mitt och många andras tycke – den skickligaste copywriter du kan tänka dig. Han skriver med ett stort hjärta och ett virvlande flyt. Han berättar om tiden på Svenska Telegrambyrån, sina möten med Bill Bernbach och Julian Koenig, sveket från Arbmans och modet att bygga reklambyrån Blanking. Samtidigt är det här en fantastisk lärobok för den som vill framåt i konsten att skriva reklamtexter. Sören Blanking förmedlar en sund attityd, fasta skrivråd och ägnar semikolonet ett eget kapitel. Kort sagt: det här är en bok man blir glad av. Den har sina svackor och svagheter, visst, men det allra taskigaste man kan säga om boken är att den är för kort. Jag vill knappt läsa den, för att se till att någonting finns kvar att ta in, smälta och börja leva efter. Kanske förstår du varför jag rusade ut i hallen när boken landade. Kanske förstår du ännu inte.
– Står boken sedan länge utläst i din hylla? Ge dig på nytt i kast med den.
– Har du aldrig läst den? Läs den.
– Vill du äga den? Börja jakten bland kollegor, fiender och antikvariat. På biblioteket kan du låna den, men inte mer.
Håller du med?
***
Läs också
Boken: Guldägg & beska droppar (Sören Blanking)
Annonskampanjen som förnyade svensk reklam
"Sök alltid uppmärksamhet. Sälj aldrig med försiktighet."
***
Har du turen att hitta boken lär du bli förvånad över priset. Jag betalade 130 kronor (och hade lätt kunnat tänka mig att ge det femdubbla). Ett hett tips är att söka på Bokbörsen eller Antikvariat.net.