Mad men – en reklamhistorisk nostalgitripp
Roger Sterling och Don Draper har fyra saker gemensamt: de är rökande män i grå kostym som jobbar med reklam. Tillsammans är de Mad Men.
Det finns tusen tv-serier, och jag orkar följa ytterst få. Men det finns en som ger underhållning, avkoppling och en reklamhistorisk lektion. Det är Mad Men. I serien följer vi med in i reklamvärlden på Madison Avenue i New York prick 1960. På reklambyrån Sterling Cooper arbetar Don Draper och hans medarbetare med att sälja sanningen till sina uppdragsgivare och till det amerikanska folket. Men reklamen spelar inte ensam huvudrollen här. I Mad Men får också fulspelen, de tvivelaktiga relationerna, den kvinnliga frigörelsen och det konstanta rökandet och krökandet plats. Känslan, karaktärerna och dialogen är befriande äkta och pricksäkra. Jag plockar två russin ur kakan (resten får du själv leta redan på).
Paul Kinsey är copywriter. Peggy Olson är sekreterare.
Rätt man för jobbet
Paul Kinsey är copywriter och en av de fyra ungtupparna på Sterling Cooper. I likhet med Pete, Ken och Harry visar han intresse för den nyanställda sekreteraren Peggy Olson. När Paul och Peggy en dag macklunchar på kontoret utspelar sig följande ordväxling.
Paul: You know, there are women copywriters.
Peggy: Good ones?
Paul: Sure, I mean… you can always tell when a woman’s writing copy, but sometimes she just might be the right man for the job, you know.
Salvatore Romano visar upp Lemon-annonsen.
Ärlighet är det nya svarta
Den kreativa revolutionen börjar långsamt skaka reklambranschen. New York-byrån DDB (Doyle Dane Bernbach) leder den. Deras Lemon-annons för Volkswagen bryter ny mark. På Sterling Cooper går åsikter om annonsen isär. "I wonder what I I hate about it the most: the ad or the car", dundrar Don Draper. Och byråns delägare Roger Sterling har koll på upphovsmannen:
Roger: Bernbach. He’s a Jew. If I were him I wouldn’t wanna help reindustrize Germany.
Salvatore: Everybody’s got a price.
Pete: Oh yeah, I saw that. Honesty – it’s a great angle.
—
Paul: It is funny.
Harry: It is? Because I think the joke is on us. You’re supposed to look at that and say it’s a great car, not a great ad.
Pete: I laughed. I think it’s brilliant.
Roger: Brilliant? I’ll tell you what brilliance in advertising is: 99 cent. Somebody’s thought of that, Campbell.
Don: Well, say what you want – love it or hate it. Fact remains: we’ve been talking about this ad for the last fifteen minutes. And it’s in Playboy.
***
Första säsongen av Mad Men (13 avsnitt) visas torsdagar 22.05 (med repris söndagar kl. 17.05) i Kanal 9. Till hösten får vi se andra säsongen.
Kollar du på Mad Men? Vad tycker du?
***
Läs också
Dagens Nyheter: Mad Men säljer utan skrupel