Nja till reklam
"Advertising is what happens on TV when people go to the bathroom."
– Eric Silver, creative director, BBDO New York
Svenskar gillar tidningsannonser, men tycker att tv-reklam är irriterande. Det visar den tryckerivarma avhandlingen Reklam – en objuden gäst?, där Marie Grusell avslöjar våra uppfattningar om reklam i morgonpress och tv.
Störande men skönt
Nästan varannan svensk är positivt inställd till annonser i dagstidningar. De viktigaste anledningarna är att annonserna upplevs som informativa och självvalda. Däremot ogillar de flesta reklamen i tv, och säger sig uppleva den som störande. För många tittare uppstår en mer eller mindre uppskattad "reklampaus".
– Detta kan jag inte belägga rent vetenskapligt, men när man pratar med folk i intervjusammanhang framgår det att de först irriterar sig på avbrottet, men samtidigt tycker att det är ganska skönt. Då kan de passa på att koka te eller gå på toa, säger Marie Grusell.
Inte så illa ändå
Med andra ord: vi uppfattar reklamen olika beroende på hur den når oss. Och vi uppskattar reklam – så länge den inte stör.
– På det stora hela visar resultatet att det finns en allmän acceptans för reklam, så länge individen har känslan av att den är självvald, säger Marie Grusell.
Många snackar reklam
Trots att tv-reklamen ofta uppfattas som störande visar avhandlingen att den är ett vanligt samtalsämne. Huruvida det som sägs är positivt eller negativt är svårt att uttala sig om, men Marie Grusell menar att det intressanta är att det pratas om reklamen.
– Det pratas faktiskt lika mycket om tv-reklam som om politik, säger hon.
Och hur ofta pratar vi om politik då? Jo: enligt en färsk undersökning uppger 35 % av svenskarna att de diskuterar politik minst en gång i veckan*.
Och när vi ändå pratar om politik: avhandlingen visar att acceptansen för reklam ökar ju längre åt höger på den politiska skalan vi kommer. Maria Grusell medger att det är en vedertagen sanning, men att uppfattningen inte förrän nu har bevisats vetenskapligt.
Jaha, och?
De resultaten som framkommer i avhandlingen känns tyvärr som gamla nyheter. Åtminstone för oss som jobbar med eller studerar reklam. Därför är kanske den viktigaste frågan vad vi gör med kunskapen om hur människor uppfattar reklam. Hur skapar vi spännande, intressant och informativ reklam som folk verkligen vill ta del av?
Vad tycker du?
Källor
Göteborgs-Posten: Tv-reklam stör mest
Göteborgs universitet: Reklam – en objuden gäst? (pdf)
* Göteborgs universitet: Svenska trender 1986-2006
***
Det lysande Eric Silver-citatet finns att läsa i Hey Whipple, Squeeze This (Luke Sullivan). Nu har boken kommit i en uppdaterad upplaga (den tredje i ordningen), med färska exempel och nya kapitel om bland annat digitala medier och gerillamarknadsföring. Boken blir din för under hundralappen hos AdLibris.
Läs också
Please copy me: Broderade ord på väggen
Please copy me: Enkelhet, enkelhet, enkelhet
Please copy me: Reklamen har förbrukat förtroendet