DDB Stockholm säljer Golf med onomatopoetiska ord
Volkswagen Golf R32 är en liten värsting, en extrem sportbil som sålt över allas förväntningar. Den första generationen lanserades redan 2002. Nu kommer en finslipad variant. Och en gasad annons. Våldsamt prisbelönta DDB Stockholm har gjort annonsen. Magnus Jakobsson har skrivit texten. Han förklarar: ”Extrema sportbilar brukar alltför ofta beskrivas in i minsta detalj i långa, ofta trista, malande brödtexter om motorprestanda. Vi valde att istället att skriva om dessa brödmaraton till lika långa stycken “motorljud”, som ju är essensen av det bilen står för.”
Magnus berättar att han hämtat inspiration från onomatopoetikens mästare, Don Martin, som levererade tonvis med ljudhärmande ord i serietidningen MAD.
Copyn
Rubriken: Braoom, da ka da ka da ka.
Brum brum brum, dakadakadaka. Dum di di di dum, di di dakadakadaka. Graom, graom, graooom.
(Klicka på bilden för att läsa hela texten.)
Korta reflektioner
Å ena sidan: Jag skrattar till; det här är en lekfull annons som fångar det barnsligt roliga med en sportbil. Det är oväntat och överraskande. Den bryter mönstret. Det är text, men ändå inte.
Å andra sidan: Här finns ingenting att fördjupa sig i, ingenting att ta ställning till. Och därför tappar åtminstone jag intresset ganska snabbt (innan jag ens fått reda på vilken bilmodell det hela handlar om). Tyvärr. Kanske är jag inte tillräckligt biltokig och säkert inte i målgruppen heller, men jag har svårt att begripa varför bilen låter så fruktansvärt (brak, braak, braak, braak). Sammantaget: en lekfull annons som ger en känsla, ett skratt, men inte mer.
Nu har du ordet. Vad säger du?