En av tre har mage att vara berusad
Var tredje blivande mamma fortsätter att dricka alkohol under graviditeten. Detta trots att alla vet att alkoholen påverkar barnet. Med sin senaste reklamfilm vill IQ – Systembolagets initiativ för smartare alkoholvanor – få människor att fundera på hur. Forsman & Bodenfors har gjort filmen. Och jag sätter min hatt på att Anna Qvennerstedt har skrivit.
Copyn
Man vet inte exakt hur ett glas vin påverkar ett barn som ligger i magen. Men att barnet får i sig alkoholen, att alkohol skadar celler, och att det är just cellutveckling som barn sysslar med därinne – det vet man. Och det kanske räcker.
IQ no 4 – Barnmorskorna i Farsta, Dalen och Vantör informerar aktivt om risker med alkohol och graviditet.
På iq.se kan du få tips om vad du själv kan göra.
Korta reflektioner
Som vanligt har IQ/Systembolaget knäckt pekpinnarna, och pratar med människor med värdighet och respekt. Bara det är värt en applåd. Att sedan den korta filmen om kvinnan på fest rymmer mängder av finkänsliga dramaturgiska detaljer gör inte det hela sämre. Den snabba zoomningen ger Moodysson-dokumentär känsla, och placerar huvudpersonen i centrum. Efter påfyllning dröjer sig kameran kvar på pojken som följer kvinnan med blicken. Han blir någon slags utomstående betraktare av det som händer. För egentligen är det ganska förvirrande vad han gör där. Och det samvetskval med tillhörande tankesnurr som i slutsekvensen far genom kvinnan ger mottagaren precis lagom utrymme att bilda sig en egen uppfattning. Att lyckas med det är lika ovanligt som välbehövligt inom svensk reklam.
Jag gillar. Gör du?