Gais psykar IFK med Jourhavande Kamrat
Ofta vill reklamen få dig att köpa en produkt. Ibland vill den få dig att ändra uppfattning. Ytterst sällan vill den provocera en halv stad. Men det händer, och nu har det hänt. I Göteborg börjar det bli en tradition; en gång om året tar IFK Göteborg till reklam för att psyka Gais, som ger igen så snart det drar ihop sig fotbollsderby igen. GAIS Bonito och Änglafallet är klassiska kampanjer. ANR BBDO tänker på blåvitt håll, medan Milk sluter upp bakom de grönsvarta makrillarna.
Ikväll är det match på Nya Ullevi. Och Gais räknar kallt med att vinna mot de regerande mästarna. Och det är änglasupportrarna som är målgruppen för kampanjen. Därför öppnar Jourhavande Kamrat – en hjälptelefon dit de blåvita kan ringa och gråta ut efter matchen. Kampanjen innefattar print, radio, webb och näsdukar som delas ut på stan under matchdagen. I arbetsgruppen hittar du Christoffer Meyer, projektledare; Andreas Bergendahl, Mikael Selin, art director; Anders Holmström, Jesper Lövkvist, copywriter; och Marcus Aggfelt, produktionsledare.
Copyn
Rubriken: Sitt inte ensam efter derbyt. Sträck ut din hand till en kamrat!
Vi vet alla hur det känns att bli sittande på Ullevi flera timmar efter slutsignalen med huvudet i knät och gråten i halsen. Tomheten, sorgen och ilskan känns som dina enda följeslagare på livets stig, och du undrar om det är nån mening med nåt alls egentligen.
Vi på Jourhavande Kamrat finns till för dig, gammal som ung, som behöver en blåvit axel att luta sig mot. Vi är en ideell förening som startades kort efter förnedringen i derbyt mot Gais 1957. Sedan dess har vi stöttat blåvita supportrar genom trauman som Rosenborg hemma, GIF Sundsvall borta och cupfiaskot mot Malmö FF.
Vårt motto är "ingen kamrat lämnas ensam när nöden är som störst". Därför uppmanar vi dig redan nu att knappa in vårt journummer på mobilen inför derbyt mot Gais på Ullevi den 17 april klockan 20.00. Köp biljett på Ticnet.se eller i Ullevis biljettkassa.
Korta reflektioner
Ibland är det skönt att läsa reklamtexter som retar istället för att kränga. Här finns både glimten i ögat och saltet i såren. Och det räcker för att piska upp stämningen ett par snäpp. Språket är avslappnat, ibland onödigt talspråkigt med "nån" och "nåt". Jag tror att det här träffar rätt i varje blåvit supporter. Och får oss alla att viska ett "ja, vi får väl se". Bra.
Tidigare derbykampanjer
Höstderbyt 2007: Änglafallet. Reklambyrå: Milk.
Höstderbyt 2006: Gais Bonito. Reklambyrå: ANR BBDO.
Vad tycker du – är detta kul? Jag har förstått att liknande kampanjer försigår inför stockholmsderbyn. Skicka gärna länkar eller bilder.
Uppdaterat 17/4 22.34: Matchen på planen slutade mållöst. 27 238 tittade på. Jag befarar att många blåvita – trots det oavgjorda resultatet – ringer Jourhavande Kamrat. Gais var snubblande nära att vinna.