Göteborgs-Posten: “Gör inte reklam här”
På min morgonpromenad längs Kungstorget slår orden emot mig. "GÖR INTE REKLAM HÄR." Det är Göteborgs-Posten och Forsman & Bodenfors som vill berätta att många svenskar är mer positivt inställda till annonser i morgontidningen än till reklam i andra medier. Och att det därför är en god idé att annonsera just där. Björn Engström har skrivit.
Copyn
Rubrik: Gör inte reklam här.
Ny forskning: Dubbelt så många vill läsa annonser i morgontidningen*.
* Källa: Marie Grusell, Institutionen för journalistik och masskommunikation vid Göteborgs universitet 2008.
I kampanjen, som vänder sig till annonsörer, reklambyråer och mediebyråer, ingår också banners på webben (bilden) med samma hejdande budskap. På Göteborgs-Postens hemsida får du en djupare förklaring.
Kort reflektion
Smart kampanj till smal målgrupp.
Håller du med? Jack Hansen gör det inte.
***
Läs mer
Marie Grusell: Ja till reklam – men bara när jag själv får välja! (pdf)
Please copy me: Nja till reklam
***
GP-kampanjen är inte helt olik senaste Folksam-kampanjen Titta inte här (bilden). Reklambyrå: ANR BBDO. Copywriter: Olle Nordell. Funkar tvärtom-om-budskap?