Paul Arden (1940-2008): ”Det är rätt att tänka fel”

Det är svårt att hitta en bok som är mer lättläst än den här. Men få böcker är svårare att läsa än Whatever you think, think the opposite (Penguin Books, 2006). Efter succén* med It’s not how good you are, it’s how good you want to be har reklammannen Paul Arden skrivit ännu en smartbok. Den är svår att läsa eftersom den – om inte vänder upp-och-ner – så åtminstone skakar om min tankevärld. Varje sida i boken viskar ”tänk inte som alla andra tänker – tänk tvärtom.” Med sina ord utmanar Paul Arden till att bli den du vill vara, att våga risk och sätta upp skyhöga mål. Han pratar om tråkiga möten, dåliga idéer och varför du till varje pris bör undvika universitetet. Varje sida är ett litet konstverk och ett tankefrö. Bland alla favoriter väljer jag att stjäla denna:

Steal.
Steal from anywhere that resonates with inspiration or fuels your imagination.
Devour films, music, books, paintings, poems, photographs, conversations, dreams, trees, architecture, street signs, clouds, light and shadows.
Select only things to steal from that speak directly to your soul. If you do this, your work (and theft) will be authentic.
Authenticity is invalueable.
Originality is non-existent.
Don’t bother concealing your thievery – celebrate it if you feel like it.
Remember what Jean-Luc Godard said: ”It’s not where you take things from – it’s where you taket them to.”

Och Paul Arden gör det klart för mig att allting – jo, faktiskt – handlar om inställning. Han avslutar sin inspirationsbok med orden: ”The world is what you think of it. So think of it differently and your life will change.” Jag är på vippen att säga “Amen”.

Paul Arden avled, 67 år gammal, i en hjärtattack den 2 april 2008. Han kom att tillhöra de stora inom den engelska reklambranschen; under decennier arbetade han som creative director och writer för Saatchi & Saatchi. Hans tre böcker lever vidare, och finns alla översatta till svenska. Läs dem för din egen, Pauls och för Guds skull. Hans sista bok förklarar nämligen Gud inom loppet av en taxiresa. Den ska jag läsa nu.


Lägg vantarna på Paul Arden-trilogin

Inte hur bra du är utan hur bra du vill bli
It’s not how good you are, it’s how good you want to be
Vad du än tänker, tänk tvärtom
Whatever you think, think the opposite
Gud förklarad under en taxiresa
God explained in a taxi ride

* Boken har sålt i över en halv miljon exemplar världen över.

Läs också
The Independent: Paul Arden: Saatchi & Saatchi creative director behind many of the firm’s best-known advertising campaigns