Staffan Ryberg vann Guldskrift 2008
Staffan Ryberg (bilden) är ansvarig för diplomutbildningen i reklam på Berghs School of Communication. Nu belönas han med Guldskrift – det specialpris inom ramen för Guldägget som premierar årets bästa reklamtext. Guldskrift är tänkt att uppmuntra det skrivna ordet, och inspirera till högre stilistisk kvalitet och språklig kreativitet i svensk reklam. Bakom priset står Sveriges Reklamförbund och Citypaketet.
Staffan Ryberg har tidigare arbetat som copywriter på Lowe Brindfors och Publicis, och skrivit för bland andra Tiger, Silja Line och Coop Konsum.
Uppdaterat 2008-04-12: Staffan Ryberg tilldelas Guldskrift för sitt arbete med Berghs Brand Book. Här följer inledningen i boken:
Juryns motivering
Ur kören av samstämda röster är där en som skiljer ut sig. Som sjunger mot istället för med. På egen text i en helt annan tonart. Vingligt, spretigt och med absolut gehör. Applåder från Guldskriftsjuryn!
Please copy me säger grattis såklart.
***
Se vinnarintervjun: "Det känns som Truman Show"
Staffan Ryberg berättar att han lärt ungefär 83 procent av reklambranschen att skriva. Och att hans förebilder är Johan Olivero, Olle Nordell, Anna Qvennerstedt, Björn Rietz, Leon Nordin och Jan Cederquist.