Klarar den här annonsen 06.07-testet?
I morse steg jag upp tidigt. Strax för 06.00 för att vara ungefärlig. En stund senare stod frukosten på bordet bredvid morgontidningen. Jag började bläddra, och hamnade efter ett par skedar mjölk och havrekuddar i en annons för Volvo Cars. En miljöannons med tryckort Forsman & Bodenfors. Jacob Nelson har skrivit. Jag sneglade på klockan – 06.07 – och började läsa.
Copyn
Rubriken: Vi har räddat människor i bilolyckor i mer än 80 år. Idag har vi en utmaning till.
Natten till den 14 april 1927 rullade den allra första Volvon ut från vår fabrik utanför Göteborg. Sedan dess har vi ägnat oerhört mycket tid åt att förbättra säkerheten. Få bilföretag har svarat för lika många säkerhetsinnovationer. Trepunktsbältet, sidoairbagen och whiplashskyddet är bara några exempel.
(Här börjar jag grugga mig i ögonen. 06.07-testet visar sig vara hårdare än stål; inte många annonstexter är en halvintressanta vid den tiden på den dygnet. Att Volvo är synonymt med säkerhet, och att de står bakom en rad fiffiga uppfinningar känner jag redan till. Jag anar var den här annonsen barkar hän. Men jag läser vidare.)
Idag arbetar vi minst lika hårt med en annan utmaning: nya lösningar som hjälper till att hejda klimatförändringarna.
Vi har gjort ganska mycket sedan 1972, då vårt miljöarbete kom igång på allvar. Vi har t ex uppfunnit Lambdasonden (som tillsammans med trevägskatalysatorn tar bort 90% av de skadliga utsläppen och som nu sitter i nästan alla världens bensindrivna bilar), gjort motorerna effektivare, bilarna återvinningsbara samt sett till att våra fabriker drivs med vind och vattenkraft. Men vi måste göra mer.
(Här tar det stopp. Det här blir för mycket propaganda och för mycket teknik för min morgonsmak. Det hjälper inte att texten är välskriven. Den intresserar mig föga. Men här resten:)
Vi måste minimera utsläppen av fossil koldioxid (det är de som orsakar klimatförändringarna), öka bilarnas effektivitet, minska beroendet av olja och minimera de hälsofarliga utsläppen.
Vi tror inte att det finns ett sätt att lösa allt detta. Vi tror att det finns många och att vi måste undersöka alla.
Därför investerar vi nu 11 miljarder i miljöteknikutveckling. Den största satsningen är ett hybridcenter utanför Göteborg. Målet är att vi ska ha olika hybridlösningar i alla våra modeller. För ska den nya tek¬niken göra nytta, måste den finnas i många bilar. Inte bara i enstaka spetsmodeller.
Ett exempel på ny hybridteknik är Volvo ReCharge Concept. Det är en biltyp som du kommer att få se på vägarna inom några år och som är mycket smartare än dagens hybrider. Just den här varianten har en elmotor vid varje hjul och batterier som laddas via vanliga vägguttag. Batterierna räcker i 100 km och när du behöver köra längre fortsätter en etanolmotor att ladda dem. Dagens hybrider använder bara elmotorn som ett stöd, men med den här lösningen blir det möjligt att köra på el helt och hållet. (De flesta av oss kör ju knappast mer än 100 km en vanlig dag.)
Men redan nu har vi många intressanta alternativ. Vi har t ex sju olika bilar som drivs av bioetanol och som därmed släp¬per ut upp till 80%* mindre fossil koldioxid än motsvarande bensinbil. De två senaste nyheterna är Volvo V70 och S80 2,5FT (Flexifuel-Turbo). Två bilar som kombinerar låga utsläpp med riktigt bra prestanda.
Och mot slutet av året premiärvisar vi en ny, högeffektiv och miljöklassad dieselbil. Den drar endast 0,45 liter/mil, har en smartare växellåda samt väldigt lågt luft-och rullmotstånd som innebär att den släpper ut mindre än 120 gram CO2/km.
Våra strävanden efter lägre CO2-utsläpp har redan gett en tydlig effekt. 2004 var 90% av bilarna vi sålde i Sverige bensindrivna. I år kommer drygt 80% av dem drivas av diesel och etanol (även dieselbilarna är ett bättre alternativ eftersom de släpper ut cirka 20% mindre CO2 än motsvarande bensinbil).
Allt vårt miljöarbete har vi samlat under begreppet DRIVe [draıvi:]. Det kan handla om våra miljöbilar, att vi är på väg att göra bilarna återvinningsbara till 95% eller att våra fabriker numera drivs av vindoch vattenkraft. Och från och med idag finns en sajt där du kan se hur arbetet går framåt.
För framåt måste vi.
Korta reflektioner
Jag har svårt för annonser där det enda uppdragsgivaren vill är att framhäva sig själv. Det här känns som "Volvo talar till folket". Det blir ofta långtråkigt, och det blir det här. Tyvärr är Volvo inte ensamma om att gå den vägen. Ansatsen är bra, och Jacob Nelson har skrivit en text med flyt. Ändå vill det sig inte riktigt. Och absolut inte om klockan är 06.07.
I en intervju med Dagens Media pratar Jacob Nelson om kampanjen och förklarar:
"Annonserna ska fungera på två sätt. Om man är mer intresserad än genomsnittet får man verkligen veta vad Volvo har gjort och gör för miljön. Om man inte är lika intresserad och bara ser annonsen så indikerar i alla fall textlängden att Volvo jobbar mycket med miljö". Jag har hört det där sista argumentet ett otal gånger, men aldrig nånsin har jag köpt det. En text är alltid till för att läsas, och bör aldrig förklaras som ett grafiskt element som indikerar "att företaget har mycket att säga". När blev det viktigare att ett företag har mycket att säga än vad de säger?
Klarar den här annonsen ditt 06.07-test? Och kan text vara bra även om den inte blir läst?
***
Vill du ha mer? Kolla in kampanjsajten.