Snabbdejting när radio går i tv



"Radion är världens modernaste medium. Den underhåller och ökar din kunskap samtidigt som du snickrar, cyklar eller joggar. Dessa egenskaper gör radion oöverträffad."

Kerstin Brunnberg (bilden), vd på Sveriges Radio, om varför man ska lyssna på radio (Filter #2/2008)

För ett par år sedan var radion mitt liv. Jag arbetade på plocklager och lyssnade på P3 konstant mellan 05.30 och 14.45 (då det var tid att stämpla ut). Först Morgonpasset följt av Pop Non Stop. Sedan eftermiddagen med en blandning av Kjelleman, Doris, Pippirull, Christer och – på fredagar – Så funkar det (med den obligatoriska kvart-i-två-dansen). Och däremellan en massa musik.

Idag lyssnar jag mer sällan – ja, nästan aldrig om sanningen ska fram – på radio. Tyvärr. För jag skriver under på vartenda ord när Kerstin Brunnberg säger: "… det är sinnesutvidgande att lyssna på radio, just för att du inte kan bestämma själv. Jag tror att många människor bli intelligentare av det. Jag trodde aldrig jag skulle intressera mig för häckklippning, men häromdagen hörde jag ett program med någon som pratade om att beskära träd och det var oerhört fascinerande. Dagens människor är så vana vid att göra som de vill: ‘Trädbeskärning? Far åt helvete! Jag vill lyssna på Rufus Wainwright.’ Med tablåer tvingas man leva i nuet." (Filter #2/2008)

Tillsammans med Forsman & Bodenfors går Sveriges Radio nu ut i en rikstäckande webbkampanj. Syftet med Programhittaren är att "få folk att hitta program som de inte lyssnat på tidigare". För att driva trafik till kampanjsajten har SR, för första gången sedan i början på 1990-talet, gjort reklamfilm, som går på bio och på SVT. Och man väljer att visa sin bredd i en snabbdejting-session, där självaste Kerstin Brunnberg plingar i roteringsklockan. Vid borden sitter Annika Lantz, Pontus Enhörning, Bosse Bildoktor, Kitty Jutbring och andra välkända radioprofiler. Kolla själv:

Copyn
Annika Lantz: Jag vet inte om du får det, men jag får så himla mycket mejl om min penis! Om att den är för liten…
Kerstin Brunnberg: Rotera!
Bromée: Om en stund då träffar vi förbundskaptenen i fotboll, och precis som vanligt är det så att du kan…
Papa Dee: Come feel the rhythm dancing from your toe up to your head P3 Rhythm I don’t know…
Göran Gabrielsson: Som representant för Sverige måste jag ha grälla kavajer.
Väderpresentatör: Skagerrack – väst 5 meter i sekunden.
Pontus Enhörning: Det var en man, en plastanka och en belgare som kan in på en bar…
Bosse Bildoktor: … balansaxlar, stödrullar, åtta kamaxlar…
Annika Lantz: …och hade jag nån, då skulle jag väl ge den en egen mejladress…
Papa Dee: P3 Rhythm in my body take control…
Väderpresentatör: … måttlig till god sikt…
Bosse Bildoktor: … en sprillans ny bil från Japan, Amerika, varsomhelst så kan du hitta…

Vi sänder 400 radioprogram i 45 olika kanaler.
Nu finns det ett snabbt sätt att välja dina favoriter.
Programhittaren på sr.se
Sveriges Radio

Kreativt gäng hos F&B
Copywriter: Robert Lund
Art director: Silla Levin

Korta reflektioner
Jag blir glad av den här reklamfilmen. Den är genomarbetad, genomtänkt och gjord med finess. Dessutom är den rolig. Och relevant. Den uttråkade tonårstjejens blick mot Kitty i slutscenen är vackert sublim. Heja radion!

Håller du med? Och hur ofta lyssnar du på radio?

Läs också
Resumé: SR kör reklam på bio för F&B:s programhittare