Flygande pingvin säljer lottodrömmen

Kolla först, så snackar vi sen:


Se filmen i ännu bättre upplösning här.

Många amerikanska delstater har ett lotteri. Alla säljer samma sak: drömmen om rikedom. Washington (delstaten alltså) har ett. Och man gick till Seattle-byrån Publicis West och bad dem sälja drömmen. Lösningen? Flygande fåglar som inte kan flyga. Som pingvinen. Och tuppen. Och strutsen. Ut på en äng och iväg på en tandemflygtur som heter yeeha. Men Publicis West vägrar skrika ”bli-vinnare-med- jätte-jackpot-nu-i-helgen”, och vill istället visa att en lottovinst ger dig möjlighet att göra någon annan gott.

Copyn
Every bird should get to fly.
Whose world could you change?
Washington’s Lottery

Korta reflektioner
Det här är reklam som träffar hjärtat, och gör det svårt att låta bli att le. Ett billigt knep kanhända; djur och barn och sex sägs ju ”alltid” funka i reklamens värld (dock aldrig i kombination!), men här är kopplingen lika relevant som oväntad. Tyvärr tycker jag att kopplingen till ”Every bird should get to fly” är väl lång, och gör att filmen är starkare än budskapet. Vi vet ju alla att spel och dobbel handlar om allting annat än välgörenhet. Det handlar om att bli rik, och för mig talar filmen om att ingenting är omöjligt.
Men nä, jag varken vill eller orka överanalysera. Den här filmen har en värme som mer än gärna får sprida sig över den reklam som vi varje dag är med och skapar. Punkt slut.

Arbetsgruppen
Reklambyrå: Publicis in the West (Seattle, USA)
Creative director: Dan Fietsam
Art director: Scott Rasmussen
Copywriter: Jeff Siegel

Vad tycker du?