Cancerfonden skapar bonusdag i juli

Kan man köpa sig tid? Tydligen. I sin senaste kampanj, som pågår under juli månad, öppnar Cancerfonden butiken och säljer sekunder för 20 kronor stycket. Tanken är att skrapa ihop till en extra dag – den 32 juli. Butiken finns på cancerfonden.se/32juli, som också är navet i kampanjen. Budskapet går ut i print, på stortavlor och i radio. WatersWidgren/TBWA har gjort kampanjen. Alexander Stutterheim, nu copywriter på Lowe Brindfors, har skrivit texten. Han har under många år arbetar som frilansande copywriter för Cancerfonden, och ”ser det som ett hedersuppdrag att ingå i det team som arbetar med Cancerfondens kommunikation. Det ligger mycket nära hjärtat, eftersom jag själv drabbades av cancer för 20 år sedan. Om detta handlar texten.”

Klicka på bilden för att läsa hela brevet i pdf-format.

Copyn
Alexander berättar om något som vi ofta glömmer. Att vara glada för livet. Och ta tillvara på nuet. För att inspirera till eftertanke tänkte vi på Cancerfonden skapa en ny dag: den 32 juli. Men vi behöver din hjälp för att den ska bli verklighet. På cancerfonden.se kan du köpa sekunder av den nya dagen, och de sekunder du köper kommer att bära ditt namn. (På ett dygn finns det 86 400 sekunder, så passa på innan de tar slut.)

Vad skulle du göra om du fick en ny dag? En dag som du inte hade räknat med? Fundera på det. Pengarna vi får in går till cancerforskningen, som varje dag arbetar med att ge fler människor nya dagar.

Var med och skapa en ny dag
Köp din sekund av den nya dagen på cancerfonden.se
Vi tänker besegra cancer. Vill du vara med?

Korta reflektioner
Ingen rubrik; bara ett brev i ett grönsommargräs. Och ett maskinskrivet brev som är svårt att inte vilja läsa. Lika svårt som det är att inte läsa gissar jag att det är skriva. Särskilt om texten ska vara personlig (som i det här fallet) och känslosam (som i det här fallet). Det är en svår balansgång. På något ställe här och var är texten farligt nära gränsen till det pretentiösa. Ibland till och med över (i naturbeskrivningarna), men nästan jämt på rätt sida.

Texten fångar mig, och de skickligt planterade spänningsfröna – Cecilia, paketet och beskedet – leder genom orden. Och när vi närmar oss orden om brännande tårar bakom ögonlocken blir jag berörd på riktigt. Att ladda texten med den känslan är säkert enklare än med en text om skruvar eller tuggummin. Men det är inte enkelt.

Cancerfondens kampanj väcker mina tankar kring vikten av varje dag, och ger en glimt att de bästa stunderna i livet. Vackert jobbat.

Vad tycker du?

***

Läs också
Resumé: Cancerfonden lanserar bonusdag
Please copy me: "Du är världens bästa pappa"