Är det någon idé att krångla till det?
Vad är en idékreatör? Therese Olofsson, reklamstudent och lovande copywriter, undrade om jag visste. Jag ryckte på axlarna och undrade tillbaka. Idékreatör. En ny yrkesroll? Eller ett retoriskt knep? I min bok är det självskrivet att en kreatör älskar idéer. De är vad spikarna och brädorna är för snickaren. Och vem skulle krångla till det genom att skilja mellan snickare och hantverkande snickare? Visst är vissa kreatörer är mer idésnabba och idéstarka än andra, men att knåda, klia och klämma fram idé på idé hör oundvikligen till varje kreatörs dagliga gärning. Då blir titeln idékreatör en halvfånig kaka-på-tårta. Som en ogift ungkarl. Som en skövlat kalhygge. Eller någonting annat självklart.
På senare tid har också en och annan byrå – Sturm&Drang, The Fan Club och Jung von Matt för att nämna tre – valt att kalla sig för idébyrå istället för ”traditionell” reklambyrå. Det är en annan femma. Där handlar det istället om att betona vikten av en fantastisk idé, och öppna alla dörrar för den att ta sig uttryck. Det tankesättet är med och sträcker ut, vrider på och jäser vår uppfattning om vad som är reklam. Var börjar och slutar det vi kallar reklam? Kan ett kafferep var reklam? Kan en väggmålning? Kan hundar? Det är frågor som varje reklambyrå (eller idébyrå) med minsta gnutta överlevnadsinstinkt omgående behöver fundera på. För en byrå som vill framåt behöver idéer som får hjärtat att pumpa snabbare. Och för det krävs kreatörer. Kreatörer med idéer.
Håller du med? Eller har jag dubbelfel?