Graviditetstester spirar i reklamtorkan

Den svenska sommaren regnar bort. Den svenska reklamsommaren lider av torka. Det enda hoppfull skott som spirar är kampanjen för RFSU och deras graviditetstester. De fyndiga rubrikerna i annonserna och utomhuskampanjen lockar garanterat mångas uppmärksamhet och väcker nyfikna tankar. Att – för ett ögonblick – låta betraktaren tro att kvinnan i reklamen är en riktig slampa, för att i nästa halvskamset inse att hon är barnmorska, är ingenting annat än modigt – och träffsäkert. Åkestam Holst har gjort kampanjen. Bravo!

Tanken bakom
Jerker Winther, projektledare på Åkestam Holst, berättar: "Efter genomförda fokusgrupper kom vi fram till att viktigaste vid val av graviditetstester är pålitligheten på varumärket (läs: resultatet). Det var många som ofta blev rekommenderade av sina vänner om val av test. Därför föll det sig ganska naturligt att använda RFSU:s egna barnmorskor som dels använder dessa tester dagligen i sitt arbete/ eller rekommenderar dem till sina patienter."

Arbetsgruppen
Copywriter: Monica Born
Art director: Andreas Ullenius
Projektledare:  Jerker Winther
Produktionsledare: Jonna Liljendahl/Lina Drott

Copyn
Rubrik: ”Jag förbrukar nog 20 sådana här graviditetstester i veckan!”
Marianne, barnmorska på RFSU Kliniken

RFSUs graviditetstester används och rekommenderas av våra barnmorskor. Nu finns de i en butik nära dig. För mer information gå in på rsfu.com.

Ytterligare enheter i kampanjen



Vad tycker du om kampanjen – och om den svenska reklamsommaren?