Hjärta för barnen i ge-aldrig-upp-kamp

Barnado’s är en brittisk välgörenhetsorganisation som hjälper tiotusentals unga barn att återfå tron på sig själva. Många av dem kommer från missbrukarhem. Andra lider av handikapp eller psykiska sjukdomar. Några är ungdomsbrottslingar, eller har blivit sexuellt utnyttjade. Sommaren 2007 rullade organisationen – tillsammans med Bartle Bogle Hegarty – ut en kampanj som förklarade den nya visionen ”Believe in Children”. I annonser, utomhusreklam och reklamfilm ställer man barnen jämte provocerande frågor. Tanken är att få folk att fundera över dina förutfattade meningar om vissa barn. Och att få dem att börja tro.

Copyn
He told his parents to f*** off. He told his foster parents to f*** off. He told fourteen social workers to f*** off. He told us to f*** off. But we didn’t. And we still haven’t.
There are thousands of disadvantaged children in the UK. Many of them have stories that would break your heart. Some of them are capable of terrible things. But if, like us, you believe that no child is born bad, then you can’t watch someone get dumped into the file marked ”problem”. We can’t let society play pass the parcel with a young person’s life. If a child is referred to Barnado’s we stick by that child. We listen. We look for potential. We give practical support. And we don’t give up, even on the most difficult children until their desperate, young lives are turned round.

Believe in Children. Barnado’s.

To show you believe in children, text ’Believe’ to 84862 or visit barnados.org.uk

Korta reflektioner
”Varje mening måste leda till att du läser nästa.” Det sa Sören Blanking en gång. För mig är den här rubriken ett skolexempel i hur du drar läsaren över punkterna och vidare. Nick Gill, copywriter och creative director på BBH, har gjort ett gott jobb. Rubriken är retoriskt genomtänkt; på ett-två-tre nederlag följer vändningen som ger hopp. Sedan kommer brödtexten som förklarar den problematiska bakgrunden, levererar en gnutta samhällskritik (”can’t let society play pass the parcel”) för att landa i ett befriande engagemang. Korta meningar blandas med långa. Positiva ord tar plats bredvid de negativa. Och i varenda ett av dem sitter hjärtat på det rätta stället. Och Mark Reddy, art director, har skapat en sällsamt spännande kontrast mellan texten och bilden på den bleka pojken med de blanka, vädjande ögonen. Okej, det är gripande reklam och det är kanske tacksammare än att kommunicera fläskfiléer och tandproteser. Men det är riktigt bra gripande reklam.

Vad tycker du?

Dessutom: Kampanjen vann D&AD Awards 2008 i klassen Press Advertising.