IFK stöttar Gais i blommig derbykampanj
I min morgonrusning genom Göteborgs-Postens del två hinner jag inte uppfatta att det rör sig om en skämtkampanj. Först senare – när jag får länken till gaisblomman.se – trillar poletten ner. Och snart sprider sig ett blåvitt leende över mitt ansikte. Det är fotbollsderby mellan IFK Göteborg och Gais. Och ANR. BBDO stöttar de regerande mästarna i den retsamma uppladdningen.
Faktum är att det gått 16 (!) år sedan makrillarna lyckas besegra de blåvita. Inte konstigt att man längtar efter bättre motstånd och mer spännande derbyn. Insamlingen Gaisblomman är tänkt att råda bot på ojämnheterna. Den lilla souveniren säljs för den 16 kronor, och överskottet går till Gais ungdomsverksamhet. Här är en annons ur kampanjen:
Copyn
Rubrik: Gör en insats för derbyt.
Köp Gaisblomman.
Att vinna utan kamp är tråkigt både för spelare och publik. Det vet alla blåvita. De senaste 16 åren har IFK Göteborg inte förlorat en enda match mot GAIS. Därför startar vi nu en insamling till förmån för GAIS ungdomsverksamhet. Köp Gaisblomman för 16 kr, så kanske vi kan få lite bättre motstånd och roligare derbyn i framtiden. Läs mer på www.gaisblomman.se
Arbetsgruppen på ANR
Projektledare: Joakim Brinkenberg
Copywriter: Niclas Hallgren
Art director: Andreas Larsson
Produktionsledare: Lisa Wadell
Korta reflektioner
Kul och klockrent. Texten är lagom tyken (jf. stockh. uppkäftig) och taggad. Och framför allt hänger kampanjen ihop på ett beundransvärt sätt; produkten Gaisblomman marknadsförs och säljs på riktigt, och stöttas upp av titt-och-snack-vänliga webbfilmer och Glenn Hysén och Glenn Strömberg som blomförsäljare. Och med 400 bollar till Gais visar man att hjälpen faktiskt når fram. Nu återstår bara att hoppas att kvällens derby blir lika bra som kampanjen.
Vad tycker du – fånigt eller fantastiskt?
Läs också
Gais psykar IFK med Jourhavande Kamrat
***
Uppdaterat 1/9 22.22: Efter fem minuter in i matchen gjorde Gais det som skulle bli matchens segermål. En stund senare konstaterade den halvtokiga gaisaren på raden bakom: "Jag tycker i alla fall att IFK:s reklamkampanj – den med Gaisblomman – är riktigt bra". Ja, för ikväll höll den blåvita reklamen högre klass än det blåvita spelet. 29 801 såg hur Blåvitt tappade mark i den allsvenska toppstriden.