Detta fick mig att vilja jobba med reklam


Ulf i svart och Peter i rött. Tillsammans var de reklambyrån Vardag.

Nina Åkestam, planner på reklambyrån Garbergs, förmedlar tipset att "Spara på den reklam som var anledningen till att du valde det här yrket." Det är ett strålande tips. Jag har sparat en tidningsartikel.

Först
Allt började med CAP & Design 10/2002. På framsidan: en glad man i glasögon, yvigt hår och skeva framtänder. Inuti: berättelsen om Peter Viksten, som tröttnade på att jobba med Nike, lämnade Mother, KesselsKramer och Wieden+Kennedy bakom sig för att flytta hem till Umeå och jobba med kunder som han verkligen ville hjälpa – och kunde stå för. Han ringde sin barndomskompis Ulf Brännström, och frågade om de skulle starta en reklambyrå tillsammans. Ulf hade exakt noll erfarenhet av att jobba med reklam. Hela dagarna svarade han istället på kundernas frågor på Vattenfall och spelade elitinnebandy i IBK Dalen. ”Du kör copy så kör jag design”, sa Peter till Ulf. De två blev reklambyrån Vardag. De hittade ett vindsvåningskontor på Sveagatan och formulerade sin affärsidé: En schysst byrå för schyssta kunder.

Sedan
Den där artikeln, den där berättelsen och den där inställningen gjorde mig svag i hela kroppen. Det tog närmare ett år innan jag hade hämtat mig. Då lyfte jag luren och ringde till Peter.
– Får jag praktisera hos er?
– Klart du får.


Jag slog en kullerbytta och tog planet upp till Umeå. Jag landade i något slags himmelrike på den där vindsvåningen. Väggarna var täckta med byråns senaste kampanjer, och bokhyllorna sprängfyllda med Peters dignande samling av reklam, grafisk design, fotografi, konst och annat-allt-möjligt. Peter var redan på plats den där första dagen, och snart släntrade Ulf in. ”Nämen, tjena”, hälsade han och tog på sig innetofflorna. ”Jag fixar kaffe”, fortsatte han på väg bort mot kokvrån. Det var lätt att känna sig hemma. I två månader lyssnade vi på The Surpremes, spelade tv-spel och pratade reklam uppblandat med en hejdlöst massa strunt. Ibland var det kundmöten (på listan fanns bland andra Frasses hamburgare, Umeå Lokaltrafik och Personalvetarna), men mycket oftare var det spånstund, skrovmålslunch eller spontan eftermiddagsfika. Och alltid förbaskat roligt.

Note-to-self
I backspegeln är det lite ironiskt att den första copywriter jag mötte och tog råd från inte var någon skolad och erfaren sådan. Men Ulf såg å andra sidan reklamen med friska ögonen, struntade i prestige och skrev därför väldigt pang-på och oreklamigt. Det försöker jag också göra.

Och Peter lärde mig att närstudera typografi, förstå värdet av ett koncept och hur jag skulle vikta elementen i annonsen. Han öppnade mina ögon för Marcel Duchamp, Jean-Michel Basquiat och Fluxus-rörelsen. Och han gav mig ett gott råd: "Se till att skaffa dig böcker som inspirerar dig. Köp de du vill ha, trots att du knappt har råd." Resultatet är en redan knökad bokhylla.

Där någonstans, på den där vinden, började allt för mig. Vart det fortsätter och slutar ska bli spännande att följa.

Vad fick dig att vilja jobba med reklam?

Vill du läsa artikeln om Vardag? För pekdonet över länken och tryck till: Länken.

Neeej!
Just när jag skrivit klart det här får jag reda på att Vardag har ansökt om konkurs. Det isar till i hjärtat, men det blir varmt igen när jag ringer Peter, får veta omständigheterna och hör att han snart är på banan igen. Vardag blev sju år. Lycka till i det nya, Peter!