Rus gör det svårt att byta kanal
Kan man ha en smart förhållningssätt till alkohol? Klart att man kan, säger organisationen IQ*. I sin senaste kampanj vill de nå unga vuxna som ibland dricker för mycket. Budskapet är enkelt: ”Ta vara på glädjen. Var rädd om dig själv. Och om andra.” Navet i kampanjen är filmen ”Rus”, som visar en blötglad bröllopsfest som spårar ur i smärre misär. Bakom kampanjen står Forsman & Bodenfors och produktionsbolaget Chamdin & Stöhr. Anna Qvennerstedt och Jacob Nelson har skrivit (med god hjälp av Peps Persson).
Filmen
Copyn
Låten, som heter Rus, är skriven av Peps Persson och framförs här av Lill Lindfors.
När vinet glöder i de fyllda glasen
och vi börjar bli i gasen
då lossnar tungans band
Vi som gått omkring vart så blyga
vi slutar upp att smyga
modet kommer efter hand
Hej, tjo och klackarna i taket
nu visar vi helt naket hur modiga vi är
Inga ord kan bli för stora
vad har jag att förlora
Så är det med det!
Senare när berusningen har lagt sig
och det som jag har sagt dig
verkar ganska meningslöst
Då undrar jag över hur du ser mig
man får se upp hur man beter sig
och då skrattar jag nervöst
Mitt hjärta har en frusen inneboende
med pajat självförtroende
som inte mår så bra
Hon plockar fram allting
jag gömmer minns allting jag glömmer
Hon säger att hon är jag
Var rädd om dig.
IQ – För en smartare syn på alkohol.
Korta reflektioner
Min första tanke: ”Nä, vilken tragisk film”. Alla mina tankar efter det: ”Fy f-n vilken bra film”. Okej, ämnet är tacksamt och Forsman & Bodenfors har plöjt upp fåran, men ändå: än en gång träffar de hjärtat med sin kommunikation för IQ. Än en gång skapar de en känsla som dröjer sig kvar. Och en berättelse som gör det svårt att byta kanal. Det skulle mycket väl kunna ha blivit ett platt fall. Men med ett närgånget bildspråk, dramaturgisk finess och sättet karaktärerna sjunger lösryckta textrader lyfter filmen mer och mer för varje gång man ser den. Jag kan inte undgå att bli imponerad av hantverket, tonen och det träffande budskapet.
Är du av samma åsikt?
* IQ är ett dotterbolag till Systembolaget.
Läs också
Resumé: Fyllefest i IQ:s nya kampanj