Så här får du praktik på en reklambyrå

Med ojämna mellanrum dimper snälla brev ner på min digitala hallmatta. Många av dem handlar om praktik – hur man gör och var man ska söka och hur man förbättrar sina chanser. Jag svarar såklart, men kanske finns du som undrar men inte hinner/törs/orkar fråga. Här får du svaren ändå. Och för att de ska bli så bra som möjligt frågar jag Andréas Uppman Nilsson (bilden), som just nu praktiserar hos oss på Valentin & Byhr.

Den 08-10-08 08.40, skrev "Mattias Åkerberg" <Mattias.Akerberg@valentin.se>:
God morgon, Andreas. Vem är du och vad gör du här?

Den 08-10-08 09.11 skrev "Andreas Uppman Nilsson" <Andreas.Uppman-Nilsson@valentin.se>:
Jag är från Göteborg och pluggar copywriting på Berghs. I våras tog jag examen från Journalisthögskolan och har tidigare skrivit för bland annat TT och Bohusläningen. Jag jobbar extra som skrivande redaktör för GAIS medlemstidning och är musiker när jag inte är praktikant på byrån. Jag har kommit hit för att lära mig så mycket som möjligt om copywriting.

Den 2008-10-08 09.18, skrev "Mattias Åkerberg" <Mattias.Akerberg@valentin.se>:
Men hur gjorde du för att få praktik här?

Den 08-10-08 10.02, skrev "Andreas Uppman Nilsson" <Andreas.Uppman-Nilsson@valentin.se>:
Såhär i efterhand har jag förstått att det hängde mycket på de möten jag hade med copywriters från olika byråer. Klyschigt kanske, men jag lärde mig två viktiga läxor när jag fick mina ”nej tack”. Först träffade jag Ulrika Good på Goss och vi pratade om vad som är bra och dålig reklam. Efter mötet försökte jag formulera och motivera vad jag tycker utmärker en bra och en dålig reklam. Det gjorde att jag kände mig säkrare när diskussionen dök upp i nästa möte, med Anna Qvennerstedt på Forsman & Bodenfors. Hon gav mig tips om hur jag skulle se mina praktikantansökningar som ett erbjudande istället för ett rent jobbtiggande, vilket en praktikansökan ofta kan kännas som. Jag fick försöka hitta en ”win-win”-situation. I mitt fall kunde jag bidra med mina journalistiska erfarenheter från research och intervjuer för underlagsmaterial. I utbyte bad jag om handledning och coaching med övningar och feedback. Det lyckades.

Den 2008-10-08 10.08, skrev "Mattias Åkerberg" <Mattias.Akerberg@valentin.se>:
Hur gjorde du för att komma i kontakt med Ulrika Good och Anna Qvennerstedt? Och hur utformade du din praktikansökan?

Den 08-10-08 10.22, skrev "Andreas Uppman Nilsson" <Andreas.Uppman-Nilsson@valentin.se>:
Jag visste inte särskilt mycket om byråerna i Göteborg, men jag hade hört talas om Forsman&Bodenfors och Goss. Så jag skickade ett mail i våras och ringde runt för att få någon typ av besked. Ulrika mailade och föreslog ett möte efter bara några dagar. Anna hörde av sig efter en månad och berättade att hon fått mitt mail vidarebefordrat från kontoret i Göteborg, som var det helt fullbelagt. Men hon ville träffa mig ifall jag hade vägarna förbi Stockholm.
Då undrar man kanske vad jag skrev i det där mailet. En praktikansökan handlar om att formulera sig väl, om sig själv. Det är skitsvårt. Speciellt när jobbet man söker handlar om att uttrycka sig i text – då blir själva ansökan ett arbetsprov. Därför skrev jag mitt mail som en annons.
Som ämne (eller rubrik i en annons) skrev jag ”Varför copywriting?” för att väcka nyfikenhet och inte avslöja mitt ärende direkt. Hade det stått ”Praktik i höst?” eller liknande, hade jag satt läsaren i en domarroll och texten hade blivit läst med helt annan skepsis. Sen besvarade jag frågan i brödtexten genom att förklara mitt yrkesval och varför jag fått upp ögonen för copywriting. På så sätt kunde jag väva in punkter ur mitt CV och mina framtida planer i texten utan att den blev tråkig. Jag avslutade mailet med ”Därför copywriting” och bifogade en tidningsartikel jag skrivit och ett portfolio-liknande CV som jag också hade med mig på mötena.

Den 2008-10-08 10.31, skrev "Mattias Åkerberg" <Mattias.Akerberg@valentin.se>:
Bra. Vad har du mer för råd till den som söker praktikplats på någon av landets reklambyråer?

Den 08-10-08 11.45, skrev "Andreas Uppman Nilsson" <Andreas.Uppman-Nilsson@valentin.se>:
Jag tror att man ska försöka förenkla bilden av sig själv i en ansökan. När man ska skriva om sig själv känns resultatet oftast antingen intetsägande eller väldigt skrytsamt. Den balansgången klarar man enklast genom att skriva kort och inte försöka återge den mångsidiga bild man oftast har av sig själv. Det är bättre att lämna intryck som inte känns helt bekvämt än att inte lämna något alls. Är du till exempel ”intresserad av musik och fotboll” blir det bättre att skriva att du är ”punkare och Bajen-fan” även om sanningen är att du gillar också gillar hiphop och också håller på Kalmar FF. Dina andra sidor får du förhoppningsvis visa under din praktik.

 

Det är lätt att glömma bort att man som praktikant har något att erbjuda arbetsgivarna. Påpeka det. Annars kan det kännas desperat och lite ovärdigt att be om praktik. Berätta också vad du vill få ut av praktiken och vad du helst vill jobba med.
Läs och bilda dig en egen uppfattning om reklam. Det behöver inte vara revolutionerande tankar, bara man bildar sig en åsikt som man kan argumentera för.
Utnyttja mötena med andra copywriters och byråchefer. Fråga en massa om allt och använd det vid nästa tillfälle. För mig krävdes det tre intervjuer innan jag fick praktik. Hade jag gått till Valentin & Byhr först hade jag antagligen behövt två försök till ändå. Nu är jag väldigt nöjd att det blev blev i den ordningen.


Sammanfattningen

Okej, vad har vi lärt oss av det här? Jo, att:
– Se "nej, tack" som en läxa att lära sig någonting av
– Förvandla din ansökan till ett erbjudande – berätta vad du vill få ut av praktiken
– Sikta högt, ta kontakt och se till att få träffa en copywriter
– Se till att din ansökan väcker nyfikenhet och ger ett avtryck
– Bilda dig en uppfattning om reklam
– Och var förbaskat nyfiken: fråga en massa!

Hjälpte det? Har du fler tips? Eller frågor?

***

Lyssna
Andréas Uppman Nilsson spelar i indiebandet Days, som under våren agerade förband till Shout out louds och Lykke Li. Lyssna på www.myspace.com/daysswe.