Skräddaren säger nej
Skräddaren på bilden har inget samröre med de skräddarsydda helhetslösningarna (tack och lov).
Det finns såklart många ord jag aldrig någonsin skulle skriva i en reklamtext. Men det finns ett som jag inte kommer använda så länge jag kan försvara mig. Det är ordet skräddarsy. Som i ”skräddarsydda helhetslösningar” eller som i ”vi skräddarsyr resan efter dina önskemål”. Det går bara bort. För helhetslösningar och resor är inte skräddarsydda. Skjortor, slipsar och finbyxor kan vara det, men där tar det stopp. Det skräddarsydda har slitits, mosats och finhackats sönder för att till sist malas ner till en flosklig sörja. Det som blir kvar är någonting fullständigt oanvändbart. ”Att anpassa” är ett bättre alternativ.
Dessutom undviker jag in i det sista att skriva ”Vi strävar efter bla bla bla”. Istället väljer jag ”Vi vill vara…” eller ”Vi är…”.
Vilka ord och uttryck undviker du?