Mer bräk än “du” i nya Tele2-kampanjen
Tele2 är på lågprisoffensiven igen. Efter att ha dumpat Small Bill och Big Bill presenterar man nu det svarta fåret Frank. Igår, idag och imorgon håller han presskonferens på tele2.se, och har hittills erbjudit oss kunder låga priser på mobiltelefoni och bredband*. Kampanjen – signerad Forsman & Bodenfors – rullar ut med annonser, tv-reklam, webb och viralfilmer (ett, två och tre). Payoffen? Born to be cheap. Ska vi läsa annonsen nu?
Copyn
Rubriken: Born to be cheap.
Det är inte var dag man får chansen att slå sig för bröstet. Det anses ju dessutom vara opassande. Men vi är inte som alla andra. Det har vi aldrig varit. 1993 startade Jan Stenbeck Tele2. Ett bolag med rötterna bland helt vanliga människor med helt vanliga inkomster och helt vanliga jobb. Det var på den tiden då det kostade skjortan att ringa utomlands och man behövde en plånbok tjock som en finansvalp för att kunna köpa mobiltelefon. Det hade sin enkla förklaring i att det inte fanns någon konkurrens. Överhuvudtaget.
Uppdraget var glasklart: Utmana det svenska tele-monopolet och pressa priserna till anständiga nivåer. Bland det första vi gjorde var att sänka kostnaderna för samtal till utlandet med 95%. Jo, du läste rätt. 95%. Och det är bara ett exempel på vilka hiskeliga överpriser kära gamla Televerket höll sig med på den tiden.
Nästa steg var att subventionera mobiltelefoner så att de kunde bli var mans egendom. Vi sålde dem för en krona. Idioti, tyckte konkurrenterna. Vi tyckte det var ganska smart. Om ingen hade råd att köpa mobiler, skulle vi ju aldrig kunna tjäna pengar på samtal.
På den vägen har det varit. Femton år efter Stenbecks intåg på telekomscenen har vi lanserat kontantkortet (långt före alla andra såklart), bonus när du blir uppringd, Comviq Kompis, Bredband, Mobilt bredband och Gud vet allt. Oavsett vad, har det alltid handlat om en och samma sak: Att pressa priserna och göra ny teknik tillgänglig för alla.
Nästa steg blir att göra precis som vi alltid gjort. Fast mycket snabbare. Och på nätet. Från och med nu kommer vår butik på tele2.se att vara den ultimata platsen för dig som vill hitta smarta abonnemang, billiga lurar eller bara få allmän koll på läget. Idag mellan kl 18 och 20 kör vi Happy Hour och du är förstås hjärtligt välkommen dit.
Nu har vi skrutit färdigt för den här gången. Men när du minst anar det gör vi något annat som inte passar sig. För sådana är vi.
Korta reflektioner
F&B och Tele2 har gjort det igen. Och då spelar det noll roll vad mer eller mindre bittra belackare inom reklambranschen tycker, tänker eller känner. Här har man hittat en karaktär som funkar fint som talesman för varumärket, fått till en ordvits som är relevant och dessutom skapa ett nyfiket surr kring lanseringskampanjen. Inte mycket att orda om där. Men annonsen? Nä och bä. Trist payoff-rubrik, trist form och en trist text som gång efter annan ursäktar sig för att den är skrytsam (och sedan fortsätter att vara det). Jag saknar du-tilltalet. Jag ogillar vi-vi-vi-bräkande. Jo, jo, klart det är uppfriskande med en telekom-aktör som utger sig för att vara underdog. Problemet är bara att Tele2 inte (längre) är någon underdog. Numera är man en av de stora elefanterna. Då är det smart att säga att man är ett får.
Vad tycker du?
* En lågoddsare är att Frank imorgon fredag berättar att Tele2 kommer att sälja iPhone.
Uppdaterat 2008-10-11: Jag fick fel. Inget iPhone-släpp i sikte.