Ända från Lischöping för badsalt och en handduk – precis hur kul som helst
Det här en Ing-Britt från Lidköping. Hon är en dålig förlorare.
God fortsättning! Jag har firat julen hos flickvän och flickvänsfamiljen i Lidköping. Med d. LiDköping. Eller som de flesta säger här: Lischöping (jag brukar känna mig som en smalare variant av Bert Karlsson när jag säger det sådär på inhemska). Hursomhelst: Lidköping vid Vänern har 25 000 invånare, och är känt för sitt Rådhus, sitt Scotts och sitt Rörstrand. Och lite för Ing-Britt, som nyligen var med tv och hade chansen att vinna en kryssning hos Bosse Larsson. Men hon fick vända hem i besvikelse. För trots att hon hade åkt ändå från Lischöping fick hon bara badsalt och en handduk. Hur kul är det? Svaret: precis hur kul som helst. Under hela julen har vi skrattat åt hennes dåliga-förlorar-takter. Plötsligt fick någonting hela familjen – som likt alla andra spolar förbi reklamen i den inspelade långfilmen på tv:n – att bänka sig framför skärmen. För reklam. Repliker som ”Du ville stressa mig?” och ”Du bara ryckte upp luckan” har blivit till skämt att använda och variera i evigheters oändlighet.
Förlåt om jag är otydlig. Det handlar självfallet om den ena av årets två reklamfilmer för Riksgälden, där Bosse Larsson och Arne Hegerfors får varsin dålig förlorare på halsen. Riksgälden säljer premieobligationer, en sparform som passar dåliga förlorare, eftersom du bara kan vinna. Storåkers McCann har de senaste åren axlat ansvaret för reklamen. Kolla:
Riksgälden – Ing-Britt och badsaltet (den långa versionen)
Riksgälden – Ing-Britt och badsaltet (den kortare versionen)
Reklambyrå: Storåkers McCann Projektledare: Robert Nygren/Emma Pernald Art director: Justine Lagache Copywriter: Petrus Kukulski
Kortkorta reflektioner
+ Klockren humor som går hem – nittio procent underhållning, tio procent ”reklam”
+ Bosse, skådespelarna, studion – allt känns så äkta 1987 (inte undra på att många trott att det rörde sig om avdammade fynd ur tv-arkivet)
+ En alldeles fantastiskt träffsäker dialog
– Kopplingen till produkten är otydlig (jag tror tyvärr att många skrattar åt reklamen, men missar avsändaren och vad som är själva grejen)
– Kännedomen om både Riksgälden och produkten premieobligationer är toklåg (jag gissar nu), och filmerna förändrar inte på den saken
+ Men som sagt: Bravo och hurra!
Vad tycker du?