Ibland är jag extra stolt över jobba på Valentin&Byhr. Som när vi norpar uppdraget att göra Edet till hjälten i pappershyllorna – och levererar en serie reklamfilmer om vad som verkligen händer på toaletten. Kampanjen rullar ut i början av januari 2009, men redan nu kan du se filmerna – och en exklusiv regissörsklippning – här på Please copy me.
Edet – The neverending story – Kaklet
Edet – The neverending story – Kaklet
Edet – The neverending story – Director’s cut
Arbetsgruppen
Reklambyrå: Valentin & Byhr
Art director: Henrik Gustafsson, Mia Stangertz, Marcus Lindh
Copywriter: Maria Hilmersson, Christian Wetter
Creative director: Magnus Tengby
Grafisk formgivare: Christina Guth
Operativ projektledare: Helen Johansson
Strategisk projektledare: Henrik Schröder
Regissör: Magnus Rösman/Social Club
Producent: Magnus Theorin
Vad tycker du?
***
Läs också
Resumé: Valentin & Byhr bakom Edets nysatsning
Beer & peanuts: Göteborg vs Tyskland 1-0
Jag tycker den är bra och snygg! Känns ungdomlig och ny (tänker mest på barn a´la lambi annars och de är så tråkiga) Men hade kanske varit bättre med olika badrum, eller? Känns som att det är en krog eller något med svart kakel och massa människor. och krogens toalettpapper brukar inte alltid vara så fräscht!
Coolt. Känns som regisserat av en tidig Åkerlund. Fast rumsrent, så att säga. Ska bli intressant när jag åker till ICA idag, att se vilken jag väljer. Edet eller Lambi. Hur har ni resonerat kring de olika målgrupperna?
Helt ok rullar, i dubbel bemärkelse.
Lite synd att idén är "Mer av det mjuka" och att det vi ser när våga ögon tittar på tv är personer som sitter på toaletten och använder mycket av det mjuka. Det är ju lite samma sak som att göra en film för en extra stor förpackning corn flakes i vilken vi ser en man äta en stor skål med corn flakes i 30-45 sek. Brief: Det finns en rulle med mer av det mjuka.
Idè: Personer bajsar. Använder mycket av det mjuka.Lite "ofärdig" idé, minst sagt. Däremot är filmerna fina och välgjorda. Begreppet "en fint inslagen bajskorv" gör sig påmint. Men i detta fall är det snarare en fint inslagen kundbrief.
kajsa: Jag vet inte hur arbetsgruppen resonerar kring toalettvalet – om det ska vara en krog- eller hemmatoa. Men det är klart att pappret måste se fräscht ut; reklam handlar ju ofta om någon slags förhöjd verklighet.
Fredric: Vad valde du på Ica idag? Jag bollar din fråga om målgrupperna vidare till arbetsgruppen och återkommer med deras svar.
Nej, det är inte Jagsson: Intressanta synpunkter. Jag tolkar det som att du tycker att idén är en pelle-metare, men att hantverket är välgjort. Stämmer?
Spontant dras mina tankar angående filmen till Volvos film för C30. Men det är jag det.
Jag tycker att det är ok. Varken mer eller mindre. Jag vill även passa på att önska god jul. Som vanligt gör jag det med en länk till världens bästa reklamfilm någonsin. Det kommer aldrig att göras en bättre reklamfilm. Så är det.
http://www.youtube.com/watch?v=lFz5jbUfJbk&eurl=
Läskigt och lustigt: de senaste dagarna har jag tänkt mycket på Argentina-filmen. Nu ska jag se till att skriva om den också. Tack för sparken.
Andreas: Jag gissar att det är den här du syftar på:
7oo4g6g” rel=”nofollow”>http://www.youtube.com/watch?v=OuL7oo4g6g
Visst finns det likheter.
Mattias:
Grejen med Argentina-filmen är att den får mig att må fysiskt illa. Den är lite för bra liksom. Det spelar ingen roll hur många trummande gorillor man gör. I jämförelse framstår man ändå som skaparen av senaste Merci-filmen.
Sorry, Mattias. Jag torkar mig hellre i röven med ett sött lamm än ett papper jag associerar med en pappersfabrik på västkusten. Ni får hålla på ett tag till med filmerna så lovar jag att återkomma om jag ändrar mig. 😉
Fredric: Den där böjelsen med lammet får stå helt för dig – haha. Förhoppningsvis lyckas vi vinna över dig en dag.
Fredric: Nu har jag pratat med Maria, som är copywriter på Edet-uppdraget. Hon berättar att målgruppen är vuxna mellan 25 och 40 år (ofta med barn) som upplever att den toalettpappersreklam som gjorts hittills inte vänder sig till dem. "Vi vill uppdatera kategorin, göra den nutida och skapa reklam som 'vanligt folk' tycker är schysst, tilltalande och som fungerar", hälsar hon.
Var det svar på din fråga?
Mattias: Tack. Det var snällt.
Mattias: Tack.
Riktigt snygga flimer, rena och classy.
jag är i målgruppen och kan nog plocka ner ett par rullar edet nästa gång…
fråga: limahl är originalet; vem gör denna verran av Neverending story??
Ja snälla berätta – vem gör denna versionen av låten!?
Den är ju så BRA!
Och btw så måste jag säga att den här reklamen helt klart får tummen upp. Känns kul med ett nytt begrepp på den så pikanta produkten "dass-papper"!
En sådan briljant reklam. Helt klart den bästa reklam jag sett på länge. Man blir liksom glad, det kan jag lungt sägaatt jag aldrig blivit innan av en toapappers reklam. Även jag undrar dock vem som gör versionen på låten?
Bra blogg! Like it:)
Jag undrar också över remixen, eller om det är en hel nyproducerad verision.
Verkligen helt rätt!
Efter lite research på nätet pekar allt mot Magnus Tengby! Jag kan inte direkt black ingvars, men gör han verkligen electro av den här kalibern?
Man kan lyssna på hela låten på spotify nu…
Cookie Sweetheart – The neverending story
http://open.spotify.com/track/3tlPbhfp8UyIStmkuehbgi