Sex bokstäver som stavar till glögg
Jag tror att du redan vet vilka.
Ser du till att dricka duktigt med glögg i december? Då är vi två. Och mellan de andäktiga smuttarna slår det mig att förklaringen säkert är framgångsrik reklam. För sedan första muggen min har glöggen hetat Blossa. Ingenting annat. För glöggen heter Blossa. Det har reklamen lärt oss.
Filmen
Allting började 1993
Plötsligt hade Vin & Sprit (som äger varumärket) och deras dåvarande kommunikationskompanjon Stenströms reklambyrå möjlighet att marknadsföra lättglöggen i tv. Snabbt, snabbt behövde de en film som löste uppdraget: att få fem miljoner glöggande svenskar att förstå vad glöggen heter – och vilja köpa den. Resultatet är reklamhistoria. Varenda kotte kan tralla "B-l-o-s-s-a, B-l-o-s-s-a, glöggen heter Blossa". Och nu rullar Vin & Sprit ut Blossa-kampanjen för femtonde året – med tyngdvikt på film, webb och pr. Food & Friends står för reklamen, Stockholm Interactive för webben och Rita Platzer för pr-insatserna.
Den viktigaste frågan
Är det här verkligen bra reklam? Ja, mycket bra till och med. Den gör jobbet. Den sätter sig utan att flåsa sig på. Den skapar sympati (det är det bästa svenska synonymen jag kan hitta för det utrikiska modeordet liking). Och den får mig att vilja dricka glögg. Okej, den gör inga kreativa Fosbury-floppar. Den är inte ens särskilt rolig. Men i min bok är den bra reklam. Den löser uppgiften bara genom att plänta in varumärket. Det är sällsynt och ett tecken på styrka.
Skyhöga tittarsiffror
Svenska folket verkar också gilla Blossa-filmen. När Vin & Sprit förra året frågade dem som sett den associerade 83 procent till rätt varumärke, 89 procent sa att tycker om den och 52 procent ville köpa Blossaglögg efter att de sett filmen [källa].
Vad tycker du?
Läs också
Resumé: "B-L-O-S-S-A är som Kalle Anka på julafton"
Dagens Media: Blossa återanvänder lyckad tomtefilm
Dagens Media: Ökat webbintresse för Blossa