Här är bokkampanjen om de gömda

När gömde du dig senaste? Jag menar, verkligen gömde dig? Så att man inte kunde se dig. Om det handlar den senaste kampanjen från Ester Stockholm. Den har hämtat inspiration från konstfenomenet urban camouflage, som kort och gott går ut på att försvinna. Inte som kurragömma-försvinna, nej, här snackar vi försvinna genom att gömma sig framför eller i någonting. Möjligheterna har redan visat sig vara närmast oändliga. Bakom kampanjen står bokförlaget Bonnier Carlsen, som vill få oss att tänka på, snacka om och – givetvis – köpa Hungerspelen, den första delen i en trilogi av den amerikanske författarinnan Suzanne Collins. Boken i sig är en framtidsskildring om en dokusåpa, där 24 utvalda ungdomar möter varandra i en utmaning som bara en av dem överlever.

Kampanjen har sitt nav i webbplatsen gomdig.nu, där vem som helst kan ladda upp och tävla med sitt jag-har-gömt-mig-bidrag. Webbplatsen marknadsförs genom gerillaaffischering, viralfilmer, event och surr på nätet.

Korta reflektioner
Jag blir glad av det här – när reklam blir mer än reklam. Liksom större och mer spännande. Det är ingenting supernytt såklart, men fortfarande tillräckligt ovanligt för att vara intressant. Här handlar det dessutom om en lekfull och urkreativ liten rörelse som sätter fart; kollega-Johan och jag blev simultant sugna på att sticka ut och gömma oss. När jag snart insåg att kommersiella – inte bara kreativa – krafter satt vid spakarna blev jag en gnutta besviken. För att lika snart tycka att det var högst intelligent att använda det hela för att marknadsföra sin produkt. Min endaste invändning är den mot kopplingen. Kopplingen mellan gömmandet och handlingen i boken. Den känns en smula långsökt, inte klockren. Medan boken känns mörk är kampanjen upplyftande. Det är synd på det där glappet, men det ändrar inte slutsatsen: att det här är en väldigt bra kampanj.

Vad tycker du?

***

Steget efter
Resumé: Ester får folk att gömma sig