Kom, ta ett utdöende ord under dina vingar

Varje år tynar över 100 ord bort ur det engelska språket. Och de som får leva vidare används inte sällan på ett inkorrekt och slarvigt sätt. Vi har kommit att lita blint på stavningskontrollen, och i gengäld skänka ordböckerna till second-hand. Språket är i fara. Inte många säger emot. Förrän nu. Oxford Fajar höjer rösten.

Oxford Fajar är det största bokförlaget i Malaysia, och ger varje år ut mängder med läroböcker – och ordböcker. Bland dem är Oxford Dictionary flaggskeppet och föremålet för webbkampanjen Save the words. Reklambyrån Y&R Singapore i du-fattar-var har laddat laget med en, två, trefyrafem, sex reklamskribenter och knappt hälften så många formgivare för att skapa en webbplats där du kan adoptera något av de där orden som håller på att försvinna. På webbplatsen kan du också köpa dig en t-skjorta med adoptivord. Eller få gott om tips på hur och var du kan börja använda det igen.

Kolla in kampanjsajten – Save the words

Reklambyrå Y&R Singapore Creative director Rowan Chanen Art director Kirsten Ackland Copywriter Rupert England, Kirsten Ackland, Edward Ong, Rowan Chanen, Tom Ormes

Korta reflektioner
+ En sällsynt genomarbetad kampanjsajt där man vill stanna kvar länge
– De faktiska argumenten till varför vi 2009 behöver en fet ordbok är obefintliga

Om kampanjen hade handlat om svenska ord hade jag adopterat ‘syvende‘ (som i ’till syvende och sist’).
Vilket långsamt utdöende ord hade du tagit under dina vingars beskydd?
(förklara gärna vad ordet betyder också)

***

Please copy me är nominerad i Yet Another Blog Award, som belönar Sveriges bästa blogg om reklam och marknadsföring? Din röst kan bli avgörande på daytona.se/yaba.