Ulrika Good är copywriter på Goss i Göteborg. Dessutom bloggar hon på As Good as it gets, sitter med i Copypanelen, och skriver snart månatliga krönikor i Resumé. I en intervju nyligen fick hon frågan vilket råd hon skulle ge sig själv om hon var 25 år yngre och grön i branschen. Hennes svar är så fantastiskt sant att du måste läsa det minst två gånger för att verkligen låta det sjunka in.

Isärplockat
Det är svårt att lyckas genom att
göra bra grejer på en dålig byrå.
Det är svårt att lyckas genom att
göra dåliga grejer på en bra byrå.
Mer behöver inte sägas.
Reaktionen
As Good as it gets: Nu blev jag glad
Resumé: När mina enkla frågor citeras
Alltid bättre att göra bra grejer.
Det är allt som behöver sägas.
Tack snälla Mattias för dom fina orden. Och kredd till dej för att du hittade detta lilla visdomsord mitt i all bröte ;-).
Och Pelle, i längden är det förstås bättre, men för stunden kan det vara förödande om läget är fel.
Om man vill lyckas ska man alltså göra dåliga grejer på en dålig byrå? 🙂
Skämt åsido. Betyder det här att man till varje pris ska undvika att hamna på en dålig byrå? Så kräsen har jag nog inte råd att vara …
Spex. Den stora frågan i sammanhanget är väl vad som är en bra/dålig byrå.
Any takers på den "lilla" frågan?
MJ: "Dålig" byrå är min svepande formulering för en byrå utan andra ambitioner än snabbt in, snabbt ut – "lägg nu inte för mycket tid på det här".
Jo visst, men vad är en bra byrå? Där finns det ju verkligen grader i helvetet. Många byråer är ju bra på så vis att man är ambitiösa, trevliga och vill väl på ett genuint sätt. Andra är bra på det sätt du beskriver som dåligt, men dom som gör bra jobb där lyckas kanske ändå prångla igenom det pga just ambitionslösheten . . . o herregud . . . jag lägger ner förresten. Kom på att mitt eget resonemang inte kan leda någonstans. Ok. Ha det!
MJ: Kom igen. Det är ju en både viktig och kul fråga. I min värld är en bra byrå en byrå med en human syn på sina medarbetare och kunder, hög kreativ nivå och en ambition att hela tiden bli bättre. Och får gärna vara kryddad med en rad andra spännande detaljer.
Fredrik: http://pleasecopyme.blogg.se/2008/february/bjorn-schumacher-borja-inte-pa-den-basta-byran.html
Mattias i humortagen. ”Mer behöver inte sägas” efter en isärplockning. 🙂
I övrigt, well spoken.
En bra byrå tycker jag är en byrå som verkligen vill göra bra reklam. Och är beredda att ta konsekvenserna av det. Är de som jobbar på byrån duktiga så kommer det löna sig i det långa loppet, är de inte duktiga och kan bevisa för sina kunder att bra reklam lönar sig, ja då går det ofta åt helvete.
Här i Australian så "chockades" vi alla utan av ett pr-stunt.
Det här youtubeklippet spred sig rätt snabbt och blev uppmärksammat på nyheterna innan det kom fram att det bara var reklam för klädmärket.
http://au.youtube.com/watch?v=zQybOsM-7Qw
Här står det mer om det.
http://www.timlonghurst.com/blog/2009/01/20/ponytail-people-at-naked-communications-strike-again/
Coachen Bengt Renander sa en sak som jag lagt på minnet. Man får en kreativ miljö först när alla accepterar varandras olikheter. Det gäller förstås alla arbetsplatser.
En bra byrå tycker jag är en som tänker och gör kommunikation som är större än reklam. Som har förmågan att starta samtal.