
Foto: Henrik Gustafsson
Jag gillade verkligen Happy Meal-filmen, där en brådmogen snorrrrande ung man ser tillbaka ’på ett liv av högst tveksamma beslut’. Men frågan är – och svaret är ja – om inte den nya McDonald’s-kampanjen gör mig på ännu bättre humör. Uppdraget verkar vara samma lika: att berätta att det går fint att få Happy Meal enligt tallriksmodellen. Men nu talar McDonald’s och DDB Stockholm över huvudet på de små kidsen och till föräldrarna på svengelska. Kampanjen går utomhus, på webben, på tv, i radio och som annonser. Olle Langseth, copywriter; Tove Langseth, art director; och Johan Holmström, creative director, är kreatörerna bakom kampanjen.

Copyn
Hello parents! We would like to inform that Happy Meal can beställas enligt tallriksmodellen.
PS. If your kids ask about this affisch, tell them it’s about bolåneränta or something.
Ytterligare tre annonser i kampanjen (klicka på bilden för stor dito)

Kampanjsajten hittar du här. Där hittar du reklamfilmen också.
Korta reflektioner
Det här är klurigt, klibbigt, komiskt och alldeles, alldeles klockrent.
Håller du med?
***
Läs också
Dagens Media: McDonalds rullar ut ny Happy Meal-kampanj
Läs också: Reklamens lekfulla nyspråkande: exemplen McDonalds och Snickers
Fullständigt lysande, hög kännigenfaktor och roligt.
Passerade en av dom som hastigast häromdagen och fick inte riktigt ihop det. Men nu gick det upp ett ljus.
Mysig kampanj.
Men jag kan inte undvika och tänka på vad som hade hänt om den varit helt på engelska? Eller på rövarspråket? 🙂
Fick för övrigt lite Schyffert-vibbar av svengelskan. Känns som att han tog över den med sina sketcher.
SPEX!
Mycket kul och bra.
Gillar tallriksmodellen! Men fimpa 360-modellen! Känns som att några har jobbat i onödan för att förlänga det här "kule" hela vägen ut på interwebs.
Jag kan inte annat än humma uppskattande, dra på smilbanden och bara älska det här när jag passerar en busskur eller nåt som smyckats med någon av dessa pärlor…
…Trots hög Schyffertfaktor…
Jäkligt begåvat. Nu har jag visserligen bara sett eurosizeskyltarna, men dom är ju alldeles underbara.
Bra reklam, särskilt pappan roll och bra ide av McDs'.
roligt skriven, men instämmer med tidigare röster att den är lite väl mycket
"this is an informationsfilm from svenskt näringsliv"
Utomhus är det bästa jag sett på mkt länge. Tack DDB!
Copyn är bra på så vis att de verkligen lyckas rikta det mot föräldrarna. Dock är jag väldigt tveksam till att McDonalds får deras mat att framstå som bra när de hänvisar till tallriksmodellen. Oavsett vilken modell de "följer" vet väl alla att deras mat är full av både salt och socker, alltså inget som är bra för barn. Just därför gillar jag det inte.
väldigt roligt.
gillar greppet med att frångå det "rätta", och lattja lite med språket.
men som ovan nämnt; mycket Schyffert över det hela.
Jag gillar den inte! första gången jag såg den på tv fattade jag inte grejen. Och jag tycker det hade varit snyggare med helt engelska men med svensk accent. Det är inte trovärdigt att det är så där vuxna gillar att snacka.
This svengelska grejen is a simpelt trick, but den funkar. Kul kampanj!
Plagiat eller inspirerat av gammal reklam? Visst känns hela grejen igen? Kommer inte ihåg avsändaren, men visst var det någon som stod och grillade – slut klämmen var "Don´t tell the kids…" eller nåt.
Haha, skitkul! Roligast på länge!
Men, som sagt, ganska stulet. Men sicken snygg stöld.
Det var Gröna Lund som gjorde en annons på engelska riktad till föräldrar för något år sedan.
gröna lund har kanske också gjort det, men pappan vid grillen som inte ville att ungarna skulle fatta att grejorna var nyttiga nu var scan.
det var exakt samma idé, fast bättre utförd. för kanske 8-9 år sedan.
Det här var förstås jättespexigt, men jag tror inte på det. Alla föräldrar vet att McDonaldsmat är fullsmockad med socker och snabba kolhydrater. Tallriksmodell-snacket är missvisande.
Det här saknar trovärdighet. Vad försöker man övertyga oss om egentligen? Att Happy Meals är nyttiga?
Please.
Jag tror inte på det.
Reklam kan vara kul och underhållande, men har egentligen inget egenvärde. Reklamen ska sälja en produkt. Den här reklamen får mig att skratta lite men inte att vilja köpa Happy Meals till mina barn.
Jag är inte övertygad.
Är du?
//F.F
Den där Scangrejen? Någon som har den? Finns på nätet?
min första igenkänning är från filmen Adam & Eva (Herngren/Holm) när de firar midsommar "there are kids around the table you know" "But they go to dagis för fan"… Stor humor. Och så även i denna kampanj.
Om samma grej var med i Adam & Eva är det ingen stöld. Men om Scan gjort det innan, då är det ju inte fullt lika roligt längre. Snygga affischer dock.
Efter att ha sett reklamfilmen från samma kampanj har jag ångrat mig. Jag gillar't int'.
Scan, var det! Tack! Hette inte produkten "Barnens Kök?"
Snott rakt av. Pinsamt.
Är det ingen på King (för det var väl King som gjorde Barnens Kök) som har en filmsnutt att dela med sig av?