Donken snackar svengelska med föräldrarna


Foto: Henrik Gustafsson

Jag gillade verkligen Happy Meal-filmen, där en brådmogen snorrrrande ung man ser tillbaka ’på ett liv av högst tveksamma beslut’. Men frågan är – och svaret är ja – om inte den nya McDonald’s-kampanjen gör mig på ännu bättre humör. Uppdraget verkar vara samma lika: att berätta att det går fint att få Happy Meal enligt tallriksmodellen. Men nu talar McDonald’s och DDB Stockholm över huvudet på de små kidsen och till föräldrarna på svengelska. Kampanjen går utomhus, på webben, på tv, i radio och som annonser. Olle Langseth, copywriter; Tove Langseth, art director; och Johan Holmström, creative director, är kreatörerna bakom kampanjen.

Copyn
Hello parents! We would like to inform that Happy Meal can beställas enligt tallriksmodellen.

PS. If your kids ask about this affisch, tell them it’s about bolåneränta or something.

Ytterligare tre annonser i kampanjen (klicka på bilden för stor dito)

Kampanjsajten hittar du här. Där hittar du reklamfilmen också.

Korta reflektioner
Det här är klurigt, klibbigt, komiskt och alldeles, alldeles klockrent.

Håller du med?

***

Läs också
Dagens Media: McDonalds rullar ut ny Happy Meal-kampanj
Läs också: Reklamens lekfulla nyspråkande: exemplen McDonalds och Snickers