Det finns många kampanjer med bokstäver, men få som verkligen hyllar orden. En av de få är den prisbelönta kampanjen som kanadensiska Bleu Blanc Rouge de senaste åren har gjort för Montreal-tidningen The Gazette. Alltihop började 2006. Det visade sig att läsarna uppfattade dagstidningen som konservativ, gammal och trött. Förändringsklockan stod på fem i tolv. Och istället för att ändra innehållet först, och sedan kör en omkullkastande kampanj, valde Bleu Blanc Rouge att börja med förändra läsarnas inställning till tidningen. En säkert rätt vanlig augustidag 2006 mötte den här förstasidan läsarna:

Kampanjen Words Matter blev under de närmaste två åren annonser, utomhusreklam, radiospottar, tv-reklam och gudvetvad. Parallellt förändrade man innehållet i tidningen och stärkte sin närvaro på webben. Och satsningen har gått hem; The Gazette har behållit, förstärkt och förflyttat sin position som den ledande engelskspråkiga dagstidningen i Montreal. Tänk vad ord kan göra.
Annonser

Till vänster: Won, too, tree, for, fire, sex, heaven, hate, shine, then.
Den andra: I ______ you
Utomhusreklam

I läsriktningen: Elvis, Lives, Veils.

Från marginalen: Arts, Rats, Star
Tv-reklam
Läs också
Please copy me: Annonsen om drömmen som blev sann
Word up!
p.s. din krönika i dagens pappersresumé var, som väntat, alldeles lysande.
å.
Grattis, grattis, grattis!!!