Situation Sthlm skippar knarket – eller?

När jag var i huvudstaden i helgen såg jag den här kampanjen för Situation Sthlm. Det hela är en månadstidning som säljs av hemlösa människor, men också en social verksamhet som steg för steg hjälper dem tillbaka till samhället. Det stora nu är att tidningen ändrar inriktning – från att mest handla om socialpolitik och psykvård till att handla om mer lättuggad populärkultur. Anledningen är en undersökning som visade att många av tidningsköparna inte läser den. Stenström Red Cell gör kampanjen som basunerar ut: "Samma goda sak, mer innehåll".

Copyn
Rubrik: Knark kan man inte leva på i all evighet.

Ibland har vi kanske varit väl dystra i vår utblick. Men varken Stockholm eller hemlöshet består bara av sprit, knark, död och annat elände. Så nu förändrar vi tidningen och väljer att hämta mer näring ur människor, händelser, skeenden än ur politikernas pressmeddelanden och socialtjänstens korridorer. Utan att för den skull vika blicken från den verklighet och det allvar som också finns i en stad som Stockholm.

Samma goda sak, mer innehåll.

Nu drar vi ner på knarket och spriten. / Tack ni som köper tidningen. Stort tack ni som läser den.

Korta reflektioner
Jag tycker att insikten att förändra tidningen är rätt och riktig. Tyvärr tycker jag inte att kampanjen är lika klockren. Den är bra, visst, men inte fantastisk. Rubriken skvallrar inte om vad de egentligen vill säga (att de ändrar tidningens innehåll). För den som rusar förbi riskerar den hela att bli ett putslustigt och snusförnuftigt konsterande. Det blir en omväg, istället för genväg, till den viktiga poängen. Brödtexten sedan: en aning velig. Som att Situation Sthlm nu inte riktigt vet vilken tidning de ska vara – "lite mindre av det gamla, och mer av det nya, men ändå lite av det gamla". Jag hade önskat ett mer rakt ställningstagande, där de vågat sätta ner foten. Ordentligt.

Jag vet att du också har en åsikt. Låt höra.

***

Läs också
Dagens Media: Mindre knark i Situation Sthlm