Guldäggsnomineringarna 2009 i siffror
Idag har varit Dagen N för den svenska reklambranschen. N som i nominering. Vid simultana vernissager i Stockholm och Göteborg blev det solklart vilka bidrag som fortfarande har chansen att vinna Guldägget om två veckor. Det handlar om 110 lyckliga; hela 90 procent av de inskickade bidragen har fallit bort i konkurrensen. Lika oväntat som välförtjänt drog DDB Stockholm det längsta strået med sina 15 nomineringar, följt av Forsman & Bodenfors (11) och Storåkers McCann (9). Flera av de stora reklambyråerna backade i antal nomineringar jämfört med förra året, vilket rimligtvis borde tyda på en bredare spridning. Lowe Brindfors backade betänkligt efter fjolårets succé, och Garbergs och Ogilvy fick nöja sig med varsin nominering.
Nomineringstoppen – Byråer
Diagrammet visar antalet nomineringar fördelat på byrå i Guldägget 2009. Siffran inom parentes visar förändring jämfört med 2008.
Förra året resulterade McDonald’s sex nomineringar i två guldägg och tre silverägg. Om utdelningen blir lika framgångsrik i år står skrivet i stjärnorna; det enda vi vet är att antalet nomineringar står sig stadigt. I kampen om de övriga pallplatserna kämpar Skoda (DDB Stockholm), Telia (Storåkers McCann), Tele2 (Forsman & Bodenfors), Försvarsmakten (DDB Stockholm), Nordiska Kompaniet (Lowe Brindfors) och Åhléns (King).
Nomineringstoppen – Uppdragsgivare
Diagrammet visar antalet nomineringar fördelat på uppdragsgivare i Guldägget 2009.
***
Räkna lugnt med att det kommer att bli mer om Guldägget de närmaste veckorna här på Please copy me. Håll ögonen vidöppna.
***
På guldagget.se/2009 kan du se och läsa mer om de nominerade bidragen. Du som har Twitter gör rätt i att diskutera järnet under hashtaggen #guld – allt samlas prydligt på Guldsnack. Vi ses där.
Läs också
Resumé: 110 bidrag slåss om årets ägg
As Good as it gets: Tre