Pelle Sjönell om avund och nyuppfinnande
Pelle Sjönell, creative director på BBH New York och huvudordförande för Guldägget, och Calle Sjönell, creative director på BBH New York. Foto: Pontus Höök / Resume.se
Om vi bortser från dagenslunchande, glasstestande och ankdammsdravel tycker jag att branschtidningen Resumé då och då förser den samlade branschen med läsning innehållande både substans och inspiration. Som intervjun med Pelle Sjönell, creative director på BBH New York och huvudordförande för Guldägget. Jag plockar två russin ur kakan.
Om att bedöma kreativ reklam
Jag tycker vi ska bejaka vår avund. När något är riktigt bra då känner man: fan, det där hade jag velat komma på. […] Det är den samling människor som utgör juryn som bestämmer vad som är bäst. Det man kan fråga sig är: Är detta något som alla skulle vara fruktansvärt stolta över att ha gjort?
Om att skapa kreativ reklam
Reklam handlar om att hela tiden uppfinna nytt. Gör man samma sak som konkurrenterna gör man inte reklam. […] Gör tvärtom! Att följa strömmen är inte reklam. […] Kreativitet är för mig väldigt omystiskt, väldigt logiskt. Det här är ett jobb som man lär sig, genom jobb och utbildning.