Volvia marscherar baklänges för barnen
Var fjärde föräldrar sätter sitt barn felvänt i bilstolen. Och att sitta framåtvänd istället för tvärtom gör att barnet löper fem gånger större risk att skadas allvarligt vid en olycka. Nu vill försäkringsbolaget Volvia och NTF få småbarnsföräldrar att tänka ‘baklänges’. I kampanjen, signerad reklambyrån Jerlov, är annonser och reklamfilmer som bortblåsta. Istället väljer Volvia att sprida budskapet om säker barnplacering genom Facebook, en kampanjsajt, direktutskick till landets förskolor och med en baklängesmarsch för förskolebarn i landets tre storstäder.
Korta reflektioner
+ Många reklambyråer bara snackar – om sociala medier och webbens möjligheter (vissa har inte ens kommit dit). Skönt därför med någon som faktiskt gör (trots att andra redan gjort det både bättre och med mer kraft)
+ Jag gillar tanken med en baklängesmarsch – den är både rolig och relevant
– Jag är övertygad om att Volvia och Jerlov skulle kunna pressat mer ur sociala medier (en blogg och en Facebook-grupp känns som hygienfaktorer)
– Jag är skeptisk till hur klockren träff kampanjen kommer få i målgruppen. Kryllar det av småbarnsföräldrar i de sociala medierna? Och what’s in it for the förskolelärare?
Vad tycker och tänker du?
Läs också
Resumé: Volvia storsatsar på sociala medier
Resumé: Jerlov får 48 711 barn att backa