Därför våras det för minimänniskorna


Utomhus för Telia. Aftonbladet i mobilen.

Höstens reklamtrend nummer ett var popp-upp-böcker. Vårens hetaste trend ser ut att bli minimänniskor. Just nu kör Telia, Campus Härnösand och Högskolan i Borås kampanjer – både utomhus och webbviralt – med folk som är ungefär ett kärnhus höga. Jag utesluter att byråerna medveten hämnat varandra, men tror inte heller att det handlar om en slump. Istället säger det någonting viktigt om idéer.


Annons för Högskolan i Borås. Lärare direkt från yrkeslivet.


Annons för Campus Härnösand/Mittuniversitetet.
Hallå där. Vi är från det jättelilla Campus Härnösand.
Det tar bara 48 minuter att lära känna de andra studenterna.
jättelitetcampus.se

Idéer är små fjärilar som flyger omkring. Det är väl därför vi säger att vi får en idé – vi lyckas se och fånga den. Det kan vara en snilleblixt från klar himmel. Eller den åtråvärda frukten är tårar, svett och svinsena nätter. Medvetet och omedveten tar vi in vår omvärld, och använder det som hamnat på hjärncentralen i de stunder som tillsammans skapar den kreativa processen. Samma fjärilar flyger in och ut genom fönstret på våra reklamiga kontor, cirkulerar retfullt runt våra skallar. Därför är det inte tokkonstigt att fjärilen ’minimänniskor’ har hamnat på presentationspannåerna i Härnösand, Borås och Stockholm ungefär samtidigt. Det är bara väldigt intressant; vi tänker nytt, men vi tänker också ofta lika. Och det är kanske inte hela världen att det är så. Lika kanske är botemedlet mot sådana här krockar att hitta inspirationen där få andra letar, och hitta tankegångar få andra listar ut vägen till. Svårt? Ja, har jag sagt att det skulle vara enkelt? Att skapa bra reklam är ju svårt. Och ibland: busenkelt.

***

I de här tre fallen är det en lågoddsare att kreatörerna kan ha hämtat inspirationen från den engelske konstnären Slinkachu och hans pyttelilla gatukonstprojekt Little People. Och fotograferingstekniken tilt/shift.  

***

I sammanhanget vore det tjänstefel att inte ta upp den klassiska filmen där Derren Brown telepatilurar reklamare. Kolla!

Vad tänker du? Var får du allt ifrån?

***

Läs mer
Resumé: Små små människor gör reklamfilm
Dagens Media: Konsult mosar studenter i Meckas kampanj