En knäsvag kampanj om kärlek och kondomer

Japanska Sagami är en av världens största tillverkare av kondomer. Det har också förmåga att få till det när det kommer till att skapa fantastisk kommunikation. Tillsammans med reklambyrån GT Tokyo är de skyldiga till den interaktiva kampanjen Love Distance, där du fick följa hur det gigantiska avståndet mellan två förälskade unga minskar millimeter för millimeter. Uppdraget var att marknadsföra världens tunnaste kondom. På den länge avsändarlösa kampanjsajten fick du välja att antingen följa honom eller henne (och var med andra ord tvungen att hitta en vän med dator som valt att följa den motsatte för att få se hur de närmade sig varandra). Den hundra mil och en månad långa till-fots-färden kantades av sms-rapporter, videor, blogginlägg och positionsuppdateringar. Kampanjen kulminerade i en bedårande liten reklamfilm. Ska vi kolla?

Love Distance – filmen

Copyn

… and yet, love needs distance.
0 mm

the world thinnest condom
0.02 mm

Korta reflektioner
Den här filmen gör mig alldeles varm i hjärtat. Den här kampanjen gör mig knäsvag. Hela sättet Naoki Ito och hans kreatörspolare har valt att lösa uppdraget på är så hög femma att jag ryser. ”Okej, vi ska göra reklam för kondomer. Låt oss då visa äkta längtan, låt oss visa kärlek!” Så gör man det. Och får till en knorr och ett budskap som bara inte går att värja sig emot. Där andra reklamfilmer tar i, krånglar till och fumlar bort det, lyckas den här den föra samman känsla och smartness. Och två sanslöst förälskade människor. Vackert.

Vad känner du?

Läs också
Resumé: Kampanjen som får mig att gråta

***

Se hela casefilmen till kampanjen på Casemovies (tack för tipset, Robin!)

***

Naoki Ito, creative director på GT Tokyo, räknas till en av Japans mest skickliga kreatörer. Han jobbar med kunder som Sony Walkman, Microsoft Xbox, Nike iD och Uniqlo; uppdrag som de senaste åren lett till att han vadar i reklampriser. Nyligen var Ito i Sverige, där han föreläste under Guldäggsveckan och delade ut Guldägget i Interaktivt-kategorin. Under sitt seminarium, som handlade om var i världen de vassaste idéerna föds, framhöll Naoki Ito att kommunikation ska få människor att känna, lyssna och vilja dela med sig. Och att västländsk reklam ofta handlar om tanke och logik, medan den österländska försöker skapa känsla och gemenskap.

Läs mer om Naoki Ito
CAP&Design: Kreativt möte mellan öst och väst
Indikat: Online flyttar utomhus

Tipstack till en twittrande Hanna Björk, copywriter på Åkestam Holst. Kolla också.