Han vann Pricka äggen – hon vann Färjan

Tävlingen Pricka äggen är avgjord. Uppdraget var att gissa vilka av de nominerade bidragen som juryn skulle välja att belöna med guldägg. I torsdags fick vi svaren, här får vi resultatet och vinnaren. Först: tack till alla er som valde att vara med och gissa. Det verkar ha varit svårt; få fick fler än tre fullträffar. Tre lyckliga fick fyra rätt. Och:

Vinnaren
Niclas Hallgren, copywriter på ANR BBDO i Göteborg (inom parentes kan sägas att Niclas också vann guldägg i Integrerat och silverägg i PR-kategorin för Gaisblomman). I tävlingen fick han fem guldägg rätt. Du vinner Guldäggsboken 2009 och Dagens Media hem i brevlådan i ett år. Stort grattis!

Tröstpriset går till Desiré Engström, juniorcopywriter på BerntzonBylund. Hon prickade fyra guldägg och var ensam om att förutse att Färjan skulle vinna Titanägget. I samarbete med Discshop belönar Please copy me dig med Färjan på dvd, när första säsongen släppt i maj. Grattis!

Korta reflektioner – kategori för kategori

Direkt: En lättippad kategori, där många gissade rätt på Goss’ uteliggarkuvert för Göteborgs Räddningsmission. Många trodde på Weed-o-grammet och Försvarsmakten.

PR: Jordskredsseger för A Non Smoking Generation-kampanjen Deception by Marlboro. De få som gissade annorlunda trodde på Gömdig.nu eller Gaisblomman.

Design: Här var det skapligt jämnt skägg mellan Askul och Renée Voltaire. Stockholm Design Lab vann Guldägget.

Utomhus: Många trodde på de två NK-kampanjerna Begränsad upplaga och Kina på NK. Lika många trodde på Svenska FN-förbundet. De fick rätt.

Reklamfilm: Här var det många bud. Riksgälden! Radiotjänst! Tele2 Amigos! Björn Borg! Det blev Radiotjänst som knep guldet.

Interaktivt: Svårtippad kategori; lite som att jämföra päron och ostron. Många tippade att Björn Borg/Peace on Earth. Ytterst få listade ut att Guldägget skulle komma att hamna hos Nokia/Get out and play.

Radio: Ännu en svårtippad kategori. Många gissade Riksgälden/Dåliga förlorare och Folkoperan/Glada änkan. Någon ropade ”Pris-tourettes” och fick alldeles rätt.

Integrerat: Många trodde att Läkemedelsverket/Crime Medicine skulle vinna Guldägget. De hade fel. Och någonting gemensamt med de många som gissade på Skoda Greenline. Bara några få anade att Gaisblomman skulle vinna guld i kategorin.

Media: Gissningarna haglade över Göteborgs Räddningsmissions levande reklamskylt och McDonald’s-stämpeln. Men icke: Posten/Stefan the Swopper vann Guldägget.

Tidningsannonsering: Warhol-bananen för Moderna museet, Olika kön olika värde för Miljöpartiet och Från singel till familj för Skoda fick på ett ungefär lika många röster. Guldäggsjuryn gillade Skoda-annonsen bäst.

Guldskrift: Med noll nominerade blev det svårgissat; matchen stod mellan Magnus Jakobsson och Lars Forsberg. Det blev Petrus Kukulski och Martin Marklund.

Titanägget: Många gissade på Posten/Stefan the Swopper, ännu fler på Absolut Vodka eller Björn Borg. Bara en kom att tänka på Färjan.

Hur gick det för dig?