Ikano Bank manifesterar utan knorr
Ikano Bank är "Ikea-banken", Ingvar Kamrads bank, och en bank för alla som känner sig som smålänningar. En bank som är som folk i mest. Det vill man, tillsammans med Stockholms-reklambyrån Svensson, säga i sin senaste kampanj, som går i dagspress, utomhus, på radio och webben.
Copyn
Rubrik: Välkommen till världens småländskaste bank!
I varje svensk bor en smålänning. Ja, i varje människa faktiskt, även om många aldrig skulle erkänna det. Alla människor är av naturen trygghetssökande och framåtsträvande. Dessa egenskaper är nedärvda och är en del av förklaringen till varför människan är människa.
Om vi tolkar det här som tecken på sparsamhet och nyfikenhet så börjar bilden av smålänningen ta form. Smålänningen, liksom du, gillar att ha en peng på banken för den där dagen då solen inte skiner. Eller kanske för att köpa en resa dit solen verkligen gör det.
Smålänningen är bondförnuftig och klok, jordnära och omtänksam. I smålänningen finns en entreprenör som vill gå sin
egen väg, inte vara beroende av andra.
Börjar du känna igen dig?
Ikano Bank är en småländsk bank för alla smålänningar där ute. Vi har från början gått vår egen väg, tänkt och gjort annorlunda och utmanat etablissemanget. En jordnära och trygg bank utan divalater, dyra kostymer och palatsliknande direktörsrum. En bank som erbjuder spar- och låneprodukter för de många människorna som vill förverkliga sina drömmar. Vi finns bara på ett ställe, i Småland, men ändå är vi överallt. Det blir lätt så med internet. Du hittar oss på www.ikanobank.se.
Alla bra historier brukar ha en knorr på slutet. Vi nöjer oss med en spargriseknoe.
Välkommen till världens småländskaste bank.
Arbetsgruppen
Reklambyrå: Svensson
Copywriter: Mikael Ahlsén
Art director: Filip Lindquist
Korta reflektioner
+ Formen fångar, grisen gör att jag hajar till, och texten får mig att tro att de har någonting riktigt intressant att säga. Attention – check!
+ I texten lyckas man förmedla att Ikano Bank är en annorlunda bank. Lite mer jordnära, lite av en utmanare. Tonaliteten stämmer med min bild av varumärket. Men:
– Rubriken är ju trevlig, men knappast magnetisk. ‘Välkommen’ känns för snällt, för platt, för trubbigt.
– Texten blir väl filosofisk. Den rör sig långsamt mot den oklara poängen. Och:
– Ge mig bevis! Mer än att ni skippat divalaterna, kostymerna och direktörsrummen. What’s in it för mig?
– Och vad vill ni att jag ska göra? Okej, gå in på webbplatsen, men väl där – vad? Med andra ord: jag saknar en tydlig uppmaning. Action – nope.
Vad tycker du?
Och vilken bank gör den bästa reklamen?
***
Det känns inte helt modernt att 2009 byta namn från Ikanobanken till Ikano Bank.
***
Läs mer om kampanjen
Dagens Media: Ikano Bank använder ekonomiminister i reklam