Systembolaget visar hur det inte går till

De senaste åren har Systembolaget och Forsman & Bodenfors radat upp kampanjer som ger föräldrar hjälp att stå emot när deras tonåringar ber om alkohol. Nu kommer en till. I den senaste kampanjen får vi se hur det INTE går till på en hemmafest. Tv-reklam och webben är de viktigaste kanaler för att nå ut med budskapet.  

Filmen
Reklamfilmen i den senaste kampanjen heter Festen. Du hittar den under ‘Se TV-filmerna’ på www.systembolagetkampanj.se/tonaringar (dessutom finns där sju korta episoder). Kolla in.

Copyn
Nä, så går det nog inte till.
Vill du ha hjälp att stå emot när din tonåring ber om alkohol, gå in på systembolaget.se

Korta reflektioner
Här har Systembolaget lyckats sjunga samma gamla visa på ett sätt som känns nytt. Bara det är förmodligen att betrakta som en bravad. Att se dessa fumliga, fulla, men ändock så insiktsfulla och snusförnuftiga unga lockar både fram ett (o)igenkännande leende – och den givna motfrågan: Nä, hur går det till då? Svaret kan varenda förälder som varit tonåring själv minnas eller räkna ut. Och med det svaret inse det rent osmarta i att förse sin tonåring med alkohol.

Vad tycker du?     

Tidigare kampanjsajter från Systembolaget

www.systembolagetkampanj.se/antilangning

www.systembolagetkampanj.se/argument/

***

Steget efter
Dagens Media: Så festar ungdomar – inte