Tele2: Död åt telefonväxeln! Leve Direct!

Tele2 och Forsman & Bodenfors presenterade i veckan en ny sorts telefonväxel för sin företagskunder. De kallar den Direct och använder webben, dagspress och Twitter för att förklara fördelarna med den. 

Copyn
Rubrik: Två pionjärer inom telefonväxlar. Båda har päls. En jobbar på Tele2.

Telefonväxeln lanserades redan 1878. Sedan dess har den automatiserats och förbättrats, men dagens växlar bygger fortfarande på samma gamla idé. Så det var på tiden att det hände något. Tele2 Direct är en ny sorts växel. Till skillnad från de traditionella plåtskåpen är den billig, smidig och enkel. Tanken är att den ska passa alla företag, stora som små. På tele2.se/direct kan du läsa mer, och titta på filmer som illustrerar vad växeln kan göra för ditt företag. Tele2 Business – Born to be cheap.

Framtidens växel. Premiär idag.

Kampanjsajten www.tele2.se/direct

Arbetsgruppen
Reklambyrå: Forsman & Bodenfors
Art director: Adam Ulvegärde
Copywriter: Marcus Hägglöf
Web director: Mathias Appelblad
Webbkreatör: Anton Robsarve
Formgivare: Magnus Almberg
Kundansvarig: Hans Andersson
Produktionsledare: Cilla Glenberg

Korta reflektioner
Jag är absolut inte målgruppen för den här kampanjen. Jag kan inte mycket om telefonväxlar, och förstår än mindre vad skalbarhet handlar om. Sanningen att säga har jag aldrig funderat mer ingående på det är. Därför avundas jag inte den som får på sitt bord att göra reklam för en telefonväxel. Och det skulle garanterat kunna gå att lösa uppdraget på ett snarktråkigt sätt. Men folket på Forsman lyckas göra det någorlunda sexigt (nu tog jag i såklart, det förstår du som förstår, och då fattar du också hur jag menar). Dessvärre tar det ett tag innan jag greppar vad grejen är; annonsen säger bara att Direct är billig, smidig och enkel, resten får jag koppla på kampanjsajten. 

Men: jag blir glad över att annonsen har begåvats med en rubrik som faktiskt fångar mig, bjuder på ett leende (båda har päls!) och visar att en riktigt bra rubrik också kan vara riktigt lång. Tonaliten är sympastisk och tilltalande, och produkten förmedlar enkelhet och smartness. Inte illa. Inte illa alls.         

Vad tycker du?

***

Varför pratar fåret Frank amerikanska? Det känns skumt när allting annat är på svenska. Men, okej, det är en petitess. Vi släpper det, okej? Men varför?