SAS hjärtar SJ i stirrframkallande banner

Det är minsann inte varje dag jag blir uppriktigt glad av att stirra på en banner. Men så hände det.

Ärkerivalerna SJ och SAS har bestämt att gräva ner krigsyxorna och istället göra det lättare för sina resenärer att kombinera tåget och flyget. Samarbetet inleddes den 15 april. Om tåget eller flyget blir försenat bokas resan om, och den gemensamma Komma-fram-garantin lovar att du är i tid – på alla resor inom hela Europa. Dessutom har de båda transportjättarna infört gemensamma årskort. Inte illa. Daddy – som har Scandinavian Airlines som uppdragsgivare – har gjort en banner som förklarar hur det funkar när SJ och SAS (försöker) göra gemensam sak.

Kolla på bannern här. (Engelska varianten här).


Copyn
Vi gillar egentligen inte varandra.
Men för din skull startar vi tågflyget.
Läs mer om vår gemensamma komma-fram-garanti och årskort här >

Vi gillar verkligen inte varandra.
Men för din skull startar vi tyvärr flygtåget.
Läs mer om vår gemensamma komma-fram-garanti och årskort här >

Korta reflektioner
+ Först och främst: ärligheten. De där två är inte som ler och långhalm, men kommunicerar att de har konsumenternas bästa för ögonen. Man vågar säga ungefär som det är.
+ Ett nytt grepp som fångar ögat, en banner som "tar för sig".
– Lång – men man fattar grejen snabbt.
– På gränsen till för reklamig och intern – "nä, min logotyp ska vara störst och längst till vänster"

Vad tycker du?

Läs också
Pers värld: Daddy får SJ och SAS att glänsa

***

Jag skulle tro att det finns ungefär två miljarder webbplatser och bloggar som skriver om webb. Bland dem tycker jag att Webbsverige gör ett enastående jobb. Och att det är kul att hålla kolla på Månadens webb i Resumé. Dessutom har Farfar nyligen börjat blogga – kolla!