Varsågod! Ett smörgåsbord med sociala webbmöjligheter

Lågkonjunkturen eldar på utvecklingen och skiftet från traditionella till digitala medier. Det menade Erik Ekholm, vd på Skapa, vid onsdagsmorgonens seminarium om trender på webben. Han serverade oss hundratalet i publiken ett smörgåsbord av digitala möjligheter – och gav oss konkreta råd i arbetet med sociala mötesplatser. Här är en ihopplockad tallrik med inspiration.

Oavsett vilka sociala verktyg du väljer att arbeta med ska företagets eller kampanjens webbplats vara navet, menade Erik. Därifrån ska allting utgå och återkomma till. Det händer bland annat på Puma Ocean Racing, där blogginläggen och videoföljetongen kompletteras med Facebook-grupp, Youtube-kanal, Twitter, podcasts och rss-flöde.


www.pumaoceanracingblog.blogspot.com

En annan tydlig grafisk trend är fullskärmsvideo med intregerad navigation och möjlighet att dela med sig av innehållet. Det använder bland andra Lacoste och filmen Australia. Över huvud taget uppmuntrar Erik Ekholm företag att vara generösa med rörlig bild på webben. Videotjänster som YouTube och Vimeo stöder numera HD-kvalitet, och med svenska Bambuser kan du livesända dina presentationer och andra händelser.


www.lacostered.com


www.australiamovie.com

Lämna inte bort sökordsoptimeringen för webbplatsen till en SEO-konsult, råder Erik Edholm. Satsa istället på att skapa uppdaterat och relevant innehåll – det är oslagbart både för besökarna och för sökmotorerna! Ett vettigt sätt är att jobba med en företagsblogg, eftersom den kan uppdateras frekvent och ger konsumenterna möjlighet att interagera. Med tjänsten Twingly får också privata bloggar länkar tillbaka från företags- och nyhetssajter. OnOff är ett av alla företag som använder tjänsten.


www.dell.com/twitter

Just nu är vi mitt inne i Twitter-explosion här i Sverige, säger Erik. Och om någon har missat det: Twitter är ett mikrobloggsystem där användarna skriver meddelanden som är max 140 tecken långa. Du kan använda mikrobloggen både som privatperson och som företag, med fördelen att den är enklare och snabbare att uppdatera än en traditionell blogg. Du väljer vilka andra – kanske de främsta inom ditt område – som du vill ”följa” på Twitter, och andra kan välja att följa dina uppdateringar. Genom att utöka ditt nätverk kan Twitter användas för att snabbt nå ut med inspiration, information och för att skapa en dialog med andra människor. Dell lyfts ständigt fram bland de företag som framgångsrikt använder Twitter i sin kommunikation med konsumenterna – både för att sälja och ge service. Helt nyligen (hittills knappt 100 följare!) började Västtrafik använda Twitter för att snabbt kunna informera om störningar i kollektivtrafiken.

Att våga vara personlig utan att bli privat, och att dela med sig av intressant och relevant innehåll är två grundläggande råd för att lyckas på Twitter. Ett företag kan med fördel ha en policy för hur medarbetarna bör uppträda på sociala mötesplatser, både som privatpersoner och som medarbetare. Men det är viktigt att uppmuntran vinner över regler och restriktioner.


www.islandreefjob.com

En kampanj som lyckats kombinera traditionell pr med massivt snack på sociala mötesplatser är The Best Job in The World. Turistrådet i australiensiska Queensland sökte en medarbetare som, mot en lön som gör folk gröna av avund, ska göra mest ingenting på en paradisö bland barriärreven (jo, just det – Ben Southall, som fick jobbet, ska mellan varven hinna blogga också). Det har många andra redan gjort – om själva jobbet och kampanjen. Antalet artiklar, bloggposter och tweets fortsätter att öka lavinartat, och Erik Ekholm menar att det handlar om ”en extremt lyckad pr-kampanj, där man gjort mycket rätt”. Ett seriösare exempel är biltillverkaren GM Europe, som har skapat ett modernt pressrum med taggmoln, kommentarer, Flickr-album, YouTube-kanal och favoritlänkar på Delicious.


www.gmeurope.info/social_media_newsroom

Rent hajpmässigt var Facebook för ett år sedan där Twitter är nu. I dag finns över 200 miljoner medlemmar (fler än det bor människor i Ryssland) och Facebook är att betrakta som ”ett seriöst nätverksbyggande verktyg”. För att få omfattande spridning i flera kanaler och communites rekommenderar Ekholm samlingstjänster som till exempel Ping.fm.

Aldrig tidigare har det varit viktigare att lyssna på sina kunder. Ett av många företag som fattat galoppen är Asus. På kampanjsajten WePC.com låter de konsumenterna designa och rösta på framtidens produkter.


www.wepc.com

Skittles
är ett annat företag som helt lämnat över till konsumenterna att skriva om deras produkter. Byggstenarna i deras webbplats heter Twitter, Wikipedia, Facebook, YouTube och Flickr. Kolla själv:


www.skittles.com

Prisjämförelsetjänster är ytterligare ett exempel på webbplatser som lyssnar på konsumenten; där har företag betydligt svårare att kontrollera kundernas omdömen och betyg. Och om din produkt eller ett varumärke får kritik – ha en beredskap, handla snabbt och se till att genom ditt agerande vända situationen. Med bevakningstjänster som Google Alerts kan du hålla koll på vad som skrivs och sägs om ditt varumärke.

E-post är arbetshästen för kommunikation på webben. Det är en förutsättning för de soc
iala mötesplatserna, eftersom du via e-post får meddelande om att någon ville bli vän med dig på Facebook eller börjat följa dig på Twitter. Och fortfarande är e-post ett snabbt och säkert sätt att nå mänga människor – och mäta effekten av utskicket. Tjänster som FeedBlitz.com kan samla dina senaste blogginlägg och omvandla till och skicka ut ett nyhetsbrev.

Summa summarum: att kommunicera på webben är kostnadseffektivt och mätbart. För att lyckas med en kampanj på webben krävs – inget nytt under solen – en stark idé kryddad med passion och kunnande. Och allt händer här och nu. Då kan man – med Erik Ekholms ord – ”inte stå vid sidan av och se det hända. Man måste kasta sig in i det.”

***

Hela seminariet
finns att se på Bambuser.